Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1996; 31(7): 404-408
DOI: 10.1055/s-2007-995948
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die mukoziliäre Klärfunktion und ihre medikamentöse Beeinflussung

Mucociliary Cleareance and Effects of Drugs in AnaesthesiaF. Konrad
  • Kreiskrankenhaus Sigmaringen, Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Tübingen
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Publication Date:
22 January 2008 (online)

Zusammenfassung

Die mukoziliäre Klärfunktion ist ein komplexer Selbstreinigungsmechanismus der Lunge, der auf der funktionellen Einheit aus kinozilientragenden Zellen und den besonderen viskoelastischen Eigenschaften des im Tracheobronchialsystem produzierten Sekrets beruht. In der Literatur ist seit langem bekannt, daß es unter den Bedingungen der Intubation und Beatmung zu einer Störung der mukoziliären Klärfunktion und Schädigung der tracheobronchialen Schleimhaut kommen kann. Durch neuere Untersuchungen wurde allerdings deutlich, daß eine mehrstündige Narkosebeatmung bei einer entsprechenden Anästhesietechnik keine nachteiligen Effekte auf den Schleimtransport bei lungengesunden Patienten hat. Bei beatmeten Intensivpatienten kann dieses protektive System durch eine Vielzahl von Faktoren gestört werden. Vor allem durch Betamimetika und Theophyllin läßt sich der mukoziliäre Transport günstig beeinflussen, wogegen der Effekt von Mukolytika kontrovers beurteilt wird.

Summary

Mucociliary clearance represents a complex self-cleaning mechanism of the lung and is based on the functional unity of ciliated columnar cells and the special viscoelastic properties of the secretion produced in the tracheobronchial system. It has been known for a long time that intubation and mechanical ventilation can impair mucous transport and lead to morphological damage to the tracheobronchial mucosa. Recent studies made it clear, however, that mechanical ventilation during anaesthesia using an appropriate anaesthesiological technique has no deleterious effect on mucus transport in patients with healthy lungs. Ventilated patients in the intensive-care unit frequently have impaired mucus transport, which is associated with the development of retention of secretion and nosocomial pneumonia. In these patients a number of factors combine to form a formidable potential insult to the mucociliary transport mechanism. Numerous drugs can affect mucociliary transport. Beta-mimetics and theophylline, in particular, have a favourable effect on mucociliary transport, whereas the effect of mucolytic agents is controversial.

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