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DOI: 10.1055/s-2008-1026525
Die spontane Zökumperforation nach Sectio caesarea
Spontaneous Perforation of the Coecum Following Caesarean SectionPublication History
Publication Date:
19 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Während der ersten postoperativen Tage nach Sectio caesarea besteht die Gefahr einer paralytischen Darm-Überdehnung, besonders des Zökums. Die mögliche Folge ist - wie aus der hier zusammengestellten Übersicht hervorgeht - die spontane Zökumperforation, die nicht selten letal endet. Lebensrettend für die Mutter ist die frühzeitige differential diagnostische Erwägung bei entsprechender abdominaler Symptomatik nach Kaiserschnitt. Prophylaktisch empfehlen wir die frühzeitige Darmstimulation mit Abführen schon am zweiten Tag nach der Sektio. Bei einer Distension des Zökums über 9 cm (Sonographie!) wird eine Dekompression mittels Koloskopie oder gar die Zökostomie empfohlen.
Ätiologisch steht die ischämische Schädigung der Darmwand nach übermäßiger Distension im Vordergrund. Der postpartale Östrogenabfall mit dadurch mangelndem Parasympathikotonus sowie die vorausgegangene Anästhesie können ursächlich für die abgeschwächte Tonisierung der Darmmuskularis verantwortlich gemacht werden.
Abstract
There is a certain risk of paralytic distension of the bowel, especially of the coecum, during the initial post-operative days following caesarean section. As can be seen from the overview presented, the possible result is spontaneous Perforation of the coecum, which frequently has lethal consequences. Early differential diagnostic consideration for a mother exhibiting early warning post-caesarean Symptoms can be life saving. We would recommend as Prophylaxis early bowel Stimulation with a laxative already on the second day following surgery. By distension of the coecum over 9 cm, as measured by sonography, decompression using either coloscopy or even coecostomy is recommended.
Ischemic damage of the intestinal wall, as a result of excessive distension, is the main etiological factor for spontaneous Perforation. The declining post partum oestrogen levels and resulting decreased parasympathetic tone, as well as the preceding anaesthesia account for the paralytic bowel Symptoms.