Ultraschall Med 2008; 29(3): 275-280
DOI: 10.1055/s-2008-1027327
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Correlation of Endoscopic Ultrasonography (EUS) for Differential Diagnostics between Inflammatory and Neoplastic Lesions of the Papilla of Vater and the Peripapillary Region with Results of Histologic Investigation

EUS versus Histology for Diagnosing Papilla LesionsKorrelation der Endosonografie (EUS) für die Differenzialdiagnose zwischen inflammatorischen und neoplastischen Läsionen der Papilla Vateri und peripapillären Region mit Ergebnissen histologischer UntersuchungenU. Will1 , H. Bosseckert2 , F. Meyer3
  • 1Department of Gastroenterology, Municipal Hospital, Gera
  • 2Department of Internal Medicine I, University Hospital, Jena
  • 3Department of Surgery, University Hospital, Magdeburg
Further Information

Publication History

received: 10.11.2006

accepted: 22.2.2008

Publication Date:
19 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Zweck: Gegenwärtig ist eine präzise Differenzierung von inflammatorischen und malignen Läsionen der Vaterschen Papille (Papille) durch kein bildgebendes Verfahren in befriedigender Weise möglich. Das Ziel war es, zu untersuchen, ob endoskopischer Ultraschall (EUS) als initialer 1. diagnostischer Schritt das Potenzial hat, zwischen verschiedenen Gewebscharakteristika zu unterscheiden wie z. B. Inflammation oder Malignität der Papille aufgrund der hohen Auflösungskapazität und 2. Genauer als die Histologie von mukosalen Biopsien ist (mittels prospektiver Sammlung und retrospektiver Auswertung der Studiendaten). Patienten und Methoden: Zwischen 1995 und 2002 wurde bei 311 Patienten (insgesamt 4832 EUS-Untersuchungen) ein signifikanter pathologischer Befund an der Papille und der peripapillären Region mittels EUS gefunden; der Vergleich dieses Verdachts mit dem histologischen Untersuchungsergebnis wurde in 183 Fällen möglich. In 133 / 183 Patienten konnte keine Biopsie für eine Histologie vor der EUS gewonnen werden, wobei die Verdachtsdiagnose mittels EUS erhoben wurde, die zwischen benignen oder malignen Läsionen der Papille zu differenzieren suchte. Die histologische Untersuchung wurde in diesen 133 tumorähnlichen Läsionen der Papille durch tiefe transpapilläre Biopsie nach Papillotomie, Papillektomie oder durch Probenentnahme nach chirurgischer Resektion ermöglicht. Ergebnisse: Mittels EUS-basierter Differenzierung zwischen inflammatorischen und neoplastischen Läsionen der Papille oder der peripapillären Region war in 109 von 133 Fällen (82 %) die Verdachtsdiagnose korrekt, wohingegen bei 4 Patienten (3 %) die suspekte EUS-gestützte Diagnose „Papillitis stenosans” (inflammatorische Läsionen der Vaterschen Papille) zu Adenom bzw. Karzinom (jeweils n = 2) durch die Histologie korrigiert wurde. Bei 20 von 133 Patienten mit suspekter Neoplasie wurde eine inflammatorische Läsion der Vaterschen Papille nachgewiesen, was insgesamt in einer Sensitivität von 92,3 % und Spezifität von 75,3 % resultierte. Schlussfolgerungen: Die EUS ermöglicht es, kleine intraampulläre Tumore und eine segmentale Verdickung der Wand des präpapillären Gallengangs nachzuweisen, was durch eine konventionelle Bildgebung nicht möglich ist. Bei Patienten mit biliären Symptomen kann die EUS zuverlässig eine maligne Läsion als initiale diagnostische Methode nachweisen (Detektionsrate: 82 %) und mag als Basis für nachfolgende Diagnostikschritte angesehen werden, um die Diagnose korrekt zu untersetzen, z. B. durch eine histologische Untersuchung.

Abstract

Purpose: There is currently no imaging procedure that allows precise differentiation between inflammatory and malignant lesions of the papilla of Vater (papilla) in a satisfying manner. The aim was to study whether endoscopic ultrasonography (EUS) as an initial diagnostic step 1. may have the potential to distinguish between different tissue characteristics, such as tumor growth or inflammation of the papilla, because of its high resolution capacity and 2. is superior to the accuracy of histologic investigations of mucosal biopsies by means of a prospective collection and retrospective evaluation of the data. Patients and Methods: Between 1995 and 2002, a significant pathologic finding in the papilla and the peripapillary region was revealed using EUS in 311 patients (overall, 4,832 EUS investigations); the comparison of this suspicion with the results of histologic investigation was only possible in 183 subjects. In 133 / 183 patients, a biopsy for histologic investigation was not able to be obtained prior to the use of EUS. Diagnosis was set up using EUS, which tried to differentiate between benign or malignant lesions of the papilla. Histologic investigation of the 133 tumor lesions of the papilla became possible by taking deep transpapillary biopsies following papillotomy, papillectomy or by obtaining specimens from surgical resections. Results: Using EUS, differentiation between inflammatory and neoplastic lesions of the papilla or the peripapillary region was correct in 109 of 133 cases (82 %), while suspected EUS-based diagnosis “papillitis stenosans” (inflammatory lesions of the papilla of Vater) in 4 subjects (3 %) was corrected to adenoma and carcinoma, respectively (n = 2 each) by histologic investigation. In 20 of 133 patients with suspected neoplastic lesions, inflammatory lesion of the papilla of Vater was detected resulting in an overall sensitivity of 92.3 % and specificity of 75.3 %. Conclusions: EUS makes it possible to detect small intraampullary tumors and segmental thickening of the wall of the prepapillary biliary duct, which cannot be revealed by conventional imaging. In patients with biliary symptoms, EUS can reliably visualize and characterize a malignant lesion as a first diagnostic tool (detection rate, 82 %) and may be considered the basis for subsequent diagnostic steps for verifying diagnosis correctly, e. g., using histologic investigation.

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Dr. Frank Meyer

Department of Surgery, University Hospital

Leipziger Strasse 44

D-39120 Magdeburg

Phone: 00 49 3 91 67 1 55 00

Fax: 00 49 3 91 67 1 55 70

Email: frank.meyer@med.ovgu.de

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