Rofo 1990; 153(9): 289-295
DOI: 10.1055/s-2008-1033381
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Früh- und Minimalformen des Hyperparathyreoidismus am Rand der Tuberositas phalangis distalis der Finger

Early and minimal changes of hyperparathyroidism at the margin of the ungual tuft of the digitsE. Fischer
  • Abteilung für Radiologie am Robert-Bosch-Krankenhaus, Stuttgart
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Früh- und Minimalformen des Hyperparathyreoidismus betreffen nicht selten nur den Rand der Tuberositas in bisher kaum beachteter Weise. So kann lokal der Rand exomarginal, intramarginal oder endo-marginal resorbiert werden, ohne die Grenzlinie zu durchbrechen, oder die normal bzw. nahezu normal breite Grenzlinie kann kurzstreckig (transmarginal) unterbrochen werden. Schwieriger wird die Erkennung des resorptiven Vorgangs, wenn im Tempo der exomarginalen Resorption eine endomarginale Knochenbildung entsteht; dann sieht die Grenzlinie zwar normal aus, hat aber ihren vorherigen Verlauf geändert. Manchmal ist die Grenzlinie völlig verschwunden, und unterhalb von ihr hat sich eine sklerotische Zone entwickelt. Am häufigsten sind Resorptionen im Bereich der proximalen seitlichen Fortsätze, sowohl als isolierter Vorgang oder auch kombiniert mit den genannten tuberositären Randveränderungen.

Summary

Early and minimal changes of hyperparathyroidism often occur only at the margin of the ungual tufts in various kinds scarcely noticed upto now. Hence, the cortical line may be locally resorbed only at the outer or inner side or within this line without interruption, or the cortical line of a normal or nearly normal breadth may be shortly interrupted. The recognition of a resorptive event is more difficult if at the same speed of exomarginal resorption, an endomarginal formation of bone occurs; the cortical line then seems to be like normal but has changed its former course. Sometimes the cortical line has completely disappeared and below it a sclerotic zone has developed. Resorptions at the proximal lateral processes are the most frequent ones; they occur both as an isolated reaction or combined with the above mentioned minor changes at the corical line of the remaining ungual tuft.

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