Geburtshilfe Frauenheilkd 1988; 48(5): 343-345
DOI: 10.1055/s-2008-1035988
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

CO2-Lasertherapie und HPV-Typisierung bei CIN - Verlaufsbeobachtungen

CO2 Laser Therapy and Typing of Human Papilloma Virus in Cervical Intraepithelial Neoplasia - Follow-Up ObservationsA. Göppinger, H. Ikenberg, G. Birmelin, M. Hilgarth, A. Pfleiderer, H.-G. Hillemanns
  • Universitäts-Frauenklinik Freiburg i. Br. (Direktoren: Prof. H. G. Hillemanns und Prof. A. Pfleiderer)
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 104 Patientinnen mit CIN I-III, die von 1981 bis Mai 1986 in der Dysplasie-Sprechstunde der UFK durch Laser-Konisation behandelt wurden, überprüften wir den Therapieerfolg durch zytologische und kolposkopische Kontrollen sowie durch HPV-Typisierung. In 90,3% der Fälle waren 1,25 Laser-Behandlungen zur Ausheilung der Läsion ausreichend. Rezidive traten vor allem bei den schweren intraepithelialen Neoplasien mit HPV 16/18-Nachweis auf. Die HPV-Inzidenz konnte von 56% vor der Therapie auf 13,3% nach der Behandlung gesenkt werden.

Damit ist die Lasertherapie auch bei HPV assoziierten CIN als kausale Behandlungsform anzusehen. Die deutlich erhöhte Rezidivrate bei den CIN III (24%) erfordert besonders in diesen Fällen ein zuverlässiges Follow up.

Abstract

In 104 woman patients with cervical intraepithelial neoplasia (CIN) I-III who had been treated between 1981 and May 1986 in the dysplasia consulting-room of the Department of Gynecology by means of conisation effected by laser, we checked on therapeutic success via cytology and colposcopy as well as by human papilloma virus (HPV) typing. In 90.3% of the cases 1.25 laser treatments sufficed for healing of the lesion. Relapses occurred mainly in severe intraepithelial neoplasias with identified HPV 16/18. Incidence of HPV was reduced from 56% before therapy to 13.3% after therapy.

This shows that laser therapy can be regarded as an effective treatment of the causes of the disease even in CIN associated with HPV. The markedly increased relapse rate in CIN III (24%) makes a reliable follow-up mandatory especially in such cases.

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