Geburtshilfe Frauenheilkd 1983; 43(8): 509-511
DOI: 10.1055/s-2008-1036567
Gynäkologie

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Über die Häufigkeit deutlich palpabler axillärer Lymphknoten und ihre Beziehung zu Lebensalter, Parität und Stilleistung bei symptomlosen Patientinnen

Eine prospektive Studie an 2458 PatientinnenThe Incidence of Clearly Palpable Axillary Lymphatic Nodes and their Relationship to Age, Parity and Breast-Feeding Capacity in Patients without Signs or SymptomsA Prospective Study based on 2458 Women PatientsS. Göttlicher, J. Madjaric
  • Bamberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 2458 im Rahmen der KVU im Jahre 1981 untersuchten Patientinnen einer Bamberger gynäkologischen Praxis fanden sich in 50,9% der Fälle - bei palpatorisch unauffälligem Mammabefund - ein oder mehrere deutlich tastbare axilläre Lymphknoten (ax. LK). Doppelseitig waren sie in 25,5% nachweisbar, nur rechts in 3,9% und nur links in 21,4%. In 2,2% aller Fälle fand sich mehr als ein Lymphknoten pro Axilla. Mit zunehmendem Lebensalter sank die Zahl der tastbaren axillären LK. Bei Patientinnen ohne Graviditäten kamen axilläre LK signifikant häufiger vor als bei Frauen mit Kindern. Bei den Frauen mit Kindern fanden sich 53,3% axilläre LK unter denen, die viel gestillt hatten, während es bei den Patientinnen, die nicht gestillt hatten, 37,3% waren. Der Unterschied ist statistisch hoch signifikant. Mögliche Zusammenhänge werden diskutiert, und es wird der wiederholte einseitige LK-Befund - bei unauffälligem Palpationsbefund der Mamma - als theoretisches Frühsymptom zur Diskussion gestellt.

Abstract

Axillary lymphatic nodes were found in 50.9% of 2458 patients examined for cervical and breast carcinoma in a gynaecological practice in 1981. 25.5% of these had lymphatic nodes in both axillaries, whereas the percentage of women with lymphatic nodes in the right axillary only was 3.9%, and in the left axillary only 21.4%. In 2.2% of all patients, more than one lymphatic node was seen in one axillary. The number of palpable axillary lymphatic nodes decreased with advancing age. In patients who had not been pregnant, axillary lymphatic nodes were found to be significantly more numerous than in patients who had delivered. In the group of patients with children, we found 53.3% who had axillary lymphatic nodes among those who had breast-fed their children well, whereas the percentage was 37.3% only among the patients who had not breast-fed at all. This difference is statistically highly significant. Possible interrelations are discussed. The frequent unilateral diagnosis of axillary lymphatic nodes as a possible theoretical early sign of occult carcinoma of the breast is discussed.

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