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DOI: 10.1055/s-2008-1042546
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
30 Jahre Urethralklappenbehandlung in Schweden
30 years of Experience in the Treatment of Urethral Valves in SwedenPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Abstract
To achieve the best possible late results in valve treatment we think the following procedure would be mandatory:
1. Immediate transfer to a specialised hospital.
2. Acute diagnostics with correction of the water and electrolytes balance.
3. Suprapubic procedure is preferable over the transurethral approach if the catheter is expected to remain indwelling for a length of time.
4. The obstructing urethral valve is the primary object.
5. Resection is done only in 12 o'clock position in dorsosacral (lithotomy) position.
6. In rare cases with a severely constricted neck of the bladder it may be necessary to perform resection after Turner-Warwick.
7. In most cases it is possible to avoid surgical intervention at the upper urinary tract.
8. Regular follow-up checks are urgently recommended (sonography, x-ray, endoscopy, urodynamics).
Zusammenfassung
Wir halten folgendes Vorgehen für erforderlich, um in der Klappenbehandlung ein optimales Spätresultat zu erreichen:
1. Sofortiger Transport in eine spezialisierte Klinik.
2. Durchführung der akuten Diagnostik mit Korrektur des Wasser- und Elektrolyt-Haushaltes.
3. Bei zu erwartender längerer Verweildauer eines Katheters ist das suprapubische dem transurethralen Verfahren vorzuziehen. 4. Primäres Therapieobjekt ist die obstruierende Urethralklappe.
5. Die Resektion wird nur in Höhe von 12 Uhr in Steinschnittlage ausgeführt.
6. In seltenen Fällen mit stark eingeengtem Blasenhals kann eine primäre Blasenhalsresektion ad modum Turner-Warwick nötig werden.
7. Die Vermeidung von operativen Eingriffen am oberen Harntrakt ist meist möglich.
8. Regelmäßige Nachkontrollen (Sono, Röntgen, Endoskopie, Urodynamik) müssen empfohlen werden.
Key words
Urethral valves
Schlüsselwörter
Urethralklappen