Eur J Pediatr Surg 1990; 45(5): 282-285
DOI: 10.1055/s-2008-1042601
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Post-Necrotising Enterocolitis Pseudo-Obstruction Treated with Cisapride*

Pseudoobstruktion des Darmes nach NEC mit CisaprideJ. -M. Vanderwinden1 , M.  Dassonville1 , E.  Van der Veken1 , S.  Cadranel2 , M. -H. De Laet1
  • 1Département de Chirurgie Pédiatrique et de, Hôpital Universitaire des Enfants Reine Fabiola, Université Libre de Bruxelles, Avenue J. J. Crocq, 15, B-1020 Brussels, Belgium
  • 2Département de Gastroenterologie Pddiatrique, Hôpital Universitaire des Enfants Reine Fabiola, Université Libre de Bruxelles, Avenue J. J. Crocq, 15, B-1020 Brussels, Belgium
* Preliminary report presented at „Endoscopy and Complementary Procedures in Children. IInd International Congress”, Münster, November 5-7, 1987
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

We report on one patient in whom segmental colic intestinal pseudo-obstruction (IPO) following the surgical treatment of a grade III necrotising enterocolitis (NEC) was responsible for a severe failure to thrive. Further intestinal resection in an already short gut was avoided by using Cisapride, a new intestinal prokinetic agent (1 mg/kg/d in 4 doses, orally), which dramatically improved the symptoms and allowed weight gain and intestinal adaptation. After 6 months, Cisapride was withdrawn. IPO did not recur after 2 years of follow-up, although proximal distention persisted.

Zusammenfassung

Wir berichten über einen Patienten mit schwerer Gedeihstörung infolge segmentaler Pseudoobstruktion des Kolons nach chirurgischer Behandlung einer neonatalen nekrotisierenden Enterokolitis. Cisapride, eine neue Substanz zur Verbesserung der intestinalen Prokinetik, führte in einer Dosierung von 1 mg/kg/Tag zu einer dramatischen Besserung der Symptomatik mit zufriedenstellender Gewichtszunahme und verhinderte damit die Notwendigkeit einer weiteren Darmresektion.

Nach 6 Monaten wurde die Behandlung mit Cisapride beendet; innerhalb einer Nachbeobachtungsperiode von 2 Jahren kam es trotz persistierender proximaler Dilatation nicht zu einem Rezidiv der intestinalen Pseudoobstruktion.

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