Aktuelle Rheumatologie 1997; 22(1): 30-34
DOI: 10.1055/s-2008-1043624
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Arthroskopische kontra offene Artikulosynovetomie des Kniegelenkes bei chronischer Polyarthritis: Gibt es Unterschiede bzgl. eines vermuteten systemischen Effektes?

Arthroscopic Contra Open Articulosynovectomy of the Knee in Rheumatoid Arthritis: Is there a Difference in a Possible Systemic Effect?D.  Göhel , W.  Schultz
  • Orthopädische Universitätsklinik der Georg-August Universität , Göttingen
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Up to now no prospective study has been published comparing a possible influence exercised by arthroscopic and open articulosynovectomy of the knee, on the general course of disease in patients with underlying inflammatory disease. Therefore, this study was performed to evaluate and compare suspected systemic effects of articulosynovectomy of the knee via an open (group 1) or arthroscopic (group 2) approach. Twelve patients (4 male and 8 female, 28-71 years of age), all of whom had rheumatoid arthritis (ARA criteria from 1988), underwent therapy for articulosynovitis of the knee joint in one of the above named groups. Medical management was standardised for all patients: methotrexate i. m. or i.v. once weekly, prednisolone <7,5 mg daily, diclofenac <150 mg daily. During the follow-up period patients were examined for pain, synovial swelling, radiological stage of joint destruction (Larsen-Dale-Eek) and blood tests for erythrocyte sedimentation rate (ESR) according to Westergren, C-reactive protein (CRP) and rheumatoid factor (RF). The results showed that articulosynovectomy performed via the arthroscopic or open approach reduced the total inflammatory activity, demonstrated by reduction of ESR, CRP and RF levels. There was no significant difference between the results of both treatment regimes. Because of easier postoperative rehabilitation, we favour arthroscopic synovectomy to open surgery if there is no additional pathology of the joint.

Zusammenfassung

Bis heute ist keine prospektive Studie publiziert, welche eine eventuelle systemische, antientzündliche Wirkung von arthroskopischer und offener Artikulosynovektomie des Kniegelenkes bei Rheumatikern vergleichend untersucht. Die vorliegende Studie sollte daher prüfen, ob durch eine offene (Gruppe 1) oder arthroskopische (Gruppe 2) Synovektomie des Kniegelenkes der Gesamtkrankheitsprozeß einer rheumatischen Grunderkrankung beeinflußt werden kann und wie beide Operationsverfahren diesbezüglich zu bewerten sind. Es wurden 12 Patienten mit chronischer Polyarthritis (ARA-Kriterien 1988) in die Studie aufgenommen (4 Männer, 8 Frauen, Alter: 28-71 Jahre). Alle Patienten litten zu Studienbeginn an einer isolierten Artikulosynovitis des Kniegelenkes. Die medikamentöse Therapie der Grunderkrankung erfolgte standardisiert mit Methotrexat, einem Prednisolonäquivalent bis 7,5 mg/d und Diclofenac bis 150 mg/d. Während des Studienzeitraumes wurden Schmerz, Ausprägung der Synovitis, radiologisches Stadium nach Larsen-Dale-Eek sowie die Blutparameter BSG, CRP und der Rheumafaktor erhoben. Die Ergebnisse zeigen, daß sowohl die offene als auch die arthroskopische Kniegelenkssynovektomie die Gesamtentzündungsaktivität der chronischen Polyarthritis senken. Ein signifikanter Unterschied konnte zwischen beiden Therapieverfahren nicht festgestellt werden. Aufgrund der schnelleren Rehabilitation bevorzugen wir daher, falls keine zusätzlichen Gelenkpathologien vorliegen, die arthroskopische Operation gegenüber der offenen Synovektomie.

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