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DOI: 10.1055/s-2008-1046853
Quantitativ ausgewertete Kernspintomographie als Therapiekontrolle des nicht-steroidalen Antirheumatikums Ademetionin: Pilotstudie bei Gonarthrose-Patienten
Quantitative MRT for treatment control using the non-steroidal anti-rheumatic substance ademetioninPublication History
Publication Date:
20 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Im Rahmen einer Doppelblindstudie wurden 9 Patienten mit Gonarthrose über einen Zeitraum von 3 Monaten mit Ademetionin (5/10) oder mit Plazebo (4/10) behandelt. Vor Therapiebeginn und nach 3 Monaten erfolgten neben einer klinischen und laborchemischen Untersuchung eine Röntgenaufnahme sowie eine Kernspintomographie. Die Kernspintomogramme wurden anhand einer vorab verifizierten und standardisierten Methode quantitativ bezüglich des Knorpelsignales ausgewertet. Von den 5 mit Ademetionin behandelten Patienten war der Befund besser/schlechter/unverändert klinisch in 0/2/3, kernspintomographisch in 3/1/1 Fällen; bei den Plazebo-Patienten klinisch in 3/0/1 und kernspintomographisch in 3/0/1 Fällen. Die Kernspintomographie scheint in Ergänzung herkömmlicher Verfahren als Entscheidungshilfe für die Therapieplanung mit Chondroprotektiva hilfreich zu sein.
Summary
The report deals with a double-blind study of nine patients treated over a period of three months with either ademetionin (five patients) or with a placebo (four patients). Prior to treatment, and after three months, clinical and biochemical studies were carried out as well as radiological examinations and MRT. The latter had been standardised previously in order to obtain a cartilage signal which could be quantified. Of the five patients treated with ademetionin, none were improved clinically, two were worse and three were unchanged, but on MRT, three were improved, one was worse and one was unchanged. Amongst the placebo patients, the clinical results were: three improved, none worse and one unchanged, with similar findings on MRT. MRT appears to be useful for complementing the information for treatment planning with chondroprotective drugs.