Aktuelle Rheumatologie 1986; 11(3): 97-103
DOI: 10.1055/s-2008-1047990
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Röntgenmorphologische Befunde am Hand- und Fußskelett in Beziehung zur Klinik beim Lupus erythematodes visceralis (LEV)

X-Ray Morphology Findings at the Skeleton of the Hand and Foot in Relation to Clinical Disease Pattern in Systemic Lupus ErythematosusD.  Loreck1 , Erika  Ihle2 , E.  Apostoloff2 , F.  Hiepe2 , Helga  Hüge3
  • 1Institut für Röntgendiagnostik der Charité
  • 2Universitätsklinik für Innere Medizin » Theodor Brugsch « der Charité
  • 3Rheumatologische-Kardiologische Klinik Berlin-Buch
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

In 90 patients (81 women, 9 men) with confirmed systemic lupus erythematosus current x-ray examinations were made of both hands including the wrists in two planes, and of both forefeet and tarsi in two planes. These x-ray films were evaluated in detail and compared with clinical and immunological parameters.
Classification was effected according to the degree of severity of roentgenomorphological changes; the subdivision was made into four groups.
Although 83 patients complained of symptoms in the joints in the course of the disease, there were no abnormal findings in the skeleton of the hands and feet in 36 patients (40%). 54 patients (60%) showed pathological roentgenomorphological changes in the skeleton of the hands and feet; in 10% of these patients, direct signs of arthritis were seen. There was a positive correlation between the degree of severity of the roentgenomorphological changes and the duration of the joint symptoms, as well as with the age of the patients. On the other hand, no connection was seen between the occurrence of certain ARA criteria or organ manifestations and the degree of severity of changes of the x-ray findings. The marked roentgenomorphological findings occurred preferably in patients with antibodies against n RNP.

Zusammenfassung

Bei 90 Patienten (81 Frauen, 9 Männer) mit gesichertem Lupus erythematodes visceralis (LEV) wurden aktuelle Röntgenuntersuchungen beider Hände - einschließlich Handgelenk - in zwei Ebenen und beider Mittel- und Vorfüße in zwei Ebenen angefertigt, detailliert ausgewertet und mit klinischen und immunologischen Parametern verglichen.
Es erfolgte eine Klassifikation nach dem Schweregrad röntgenmorphologischer Veränderungen in 4 Gruppen. Obwohl 83 Patienten im Verlaufe der Erkrankung über Gelenksymptome klagten, hatten 36 Patienten (40%) am Hand- und Fußskelett unauffällige Befunde. 54 Patienten (60%) wiesen entweder am Hand- oder Fußskelett pathologische röntgenmorphologische Veränderungen auf, wobei bei 10% des Patientenkollektivs arthritische Direktzeichen festgestellt werden konnten. Zwischen Schweregrad der röntgenmorphologischen Veränderungen und Dauer der Gelenksymptome sowie dem Alter der Patienten bestand eine positive Korrelation. Kein Zusammenhang konnte hingegen zwischen dem Auftreten bestimmter ARA-Kriterien- bzw. Organmanifestationen und dem Schweregrad der Röntgenveränderungen nachgewiesen werden. Die ausgeprägten röntgenmorphologischen Befunde traten bevorzugt bei Patienten mit Antikörpern gegen n RNP auf.

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