Klin Monbl Augenheilkd 1988; 192(5): 465-467
DOI: 10.1055/s-2008-1050153
© 1988 F. Enke Verlag Stuttgart

Proliferative Vitreoretinopathie: Beziehung zu Amotio-Ausdehnung, Rißgröße und Koagulationsfläche

Proliferative Vitreoretinopathy: Correlation with Extent of Retinal Detachment, Size of Retinal Break, and Area of CoagulationF. Koerner1 , E. Merz2 , A. Wagner2 , B. Gloor3
  • 1Universitäts-Augenklinik Bern (Direktor: Prof. Dr. P. Niesel)
  • 2ehem. Universitäts-Augenklinik Basel (Direktor: Prof. Dr. J. Flammer)
  • 3Universitäts-Augenklinik Zürich (Direktor: Prof. Dr. B. Gloor)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

In einer kontrollierten, prospektiven Studie wurde bei 141 Patienten der Schweregrad einer proliferativen Vitreoretinopathie (PVR) vor sowie über 6 Monate nach Amotio-Operation unter verschiedenen Bedingungen bestimmt. Der PVR-Schweregrad korrelierte signifikant mit der Ausdehnung der Amotio retinae und der Größe der Koagulationsfläche sowie tendenziell mit der Rißgröße. Diese Resultate sind vereinbar mit der Hypothese, dass für die Entwicklung einer PVR unter bestimmten Bedingungen eine präretinale Dispersion von mechanisch stimulierten Pigmentepithelzellen verantwortlich ist. Aus klinischer Sicht würde damit verständlich, dass das Risiko einer PVR mit Ausdehnung einer Amotio, Rißgröße und Größe der Koagulationsfläche steigt.

Summary

Preretinal dispersion of stimulated RPE cells has been suggested as a possible cause of the development of proliferative vitreoretinopathy (PVR). Retinal detachment (RD) and retinal breaks are associated with an exposure of corresponding areas of retinal pigment epithelium (RPE) which has been mechanically stimulated by coagulation. In a prospective, controlled study of 141 patients between 20 and 75 years of age, PVR grades were determined before and RD surgery and within six months following it PVR grades were correlated with the extent of RD, size of breaks, and area of coagulation. The severity of the PVR correlated significantly with both the extent of RD as well as the total number of coagulation exposures. There was a tendency toward higher grades of PVR with larger retinal breaks. The results are compatible with the hypothesis that at least certain variations of PVR are caused by preretinal dispersion of stimulated RPE cells.

    >