Minim Invasive Neurosurg 1993; 36(3): 87-89
DOI: 10.1055/s-2008-1053802
Originalarbeiten - Articles

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Medulloblastomas*

MedulloblastomeH. Z. Gökalp, E. Arasil, Y. Kanpolat, A. Erdogan, H. Deda, A. Ünlü
  • Ankara University Faculty of Medicine, Department of Neurosurgery, Turkey
* Presented at the International symposium on Processes of the Cranial Midline, in Vienna, May 21 - 25, 1990.
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 April 2008 (online)

Summary

81 patients with biopsiy proven medulloblastoma with a mean age of 11.4 years were reviewed. Total removal of the tumour was accomplished in 18 cases (22.2%), subtotal removal in 55 cases (67.9%) and biopsy alone in 8 cases (9.9 %). 34 patients (27.5 %) had a recurrence of the tumour and 8 patients underwent a second posterior fossa exploration at the time of recurrence. In patients with total resection, five-year survival was 27.7%. With partial resection, five-year survival decreased to 14.5 %. In patients with radiotherapy chemotherapy, 21.4% survived 5 years after treatment but this rate decreased to 18.4% in patients treated with radiotherapy only. The surgical mortality rate was 12.3 %.

Zusammenfassung

81 Patienten mit durch Biopsie bestätigtem Medulloblastom und einem Durchschnittsalter von 11,4 Jahren wurden überprüft. Vollständige Tumorresektion wurde in 18 Fällen durchgeführt (22,2 %), eine teilweise Resektion in 55 Fällen (67,9 %) und nur eine Biopsie in 8 Fällen (9,9%). Bei 34 Patienten (27,5%) trat ein Rezidiv auf und bei 8 Patienten erfolgte eine zweite Untersuchung der hinteren Kleinhirngrube zum Zeitpunkt des Auftretens des Rezidivs. Bei totalresezierten Patienten war die 5-Jahr-Überlebensrate 27,7 %; bei partieller Resektion war die Überlebensrate auf 14,5% verringert. Bei Patienten, die mit Radiotherapie und Chemotherapie behandelt worderen, war die Überlebensrate 21,4% 5 Jahre nach der Benhandlung, bei ausschließlich radiotherapeutisch behandelten Patienten betrug sie dagegen nur 18,4%. Die postoperative Mortalität lag bei 12,3%.

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