Minim Invasive Neurosurg 1985; 28(5): 202-204
DOI: 10.1055/s-2008-1054200
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Recurrent cystic meningioma

Widerkehrendes zystisches MeningeomM. A. Hadani, Z. H. Rappaport, G. Findler, R. Tadmor1 , A. Sahar
  • 1Department of Neurosurgery and Radiology
  • The Chaim Sheba Medical Centre, affiliated to Sackler School of Medicine, Tel-Hashomer, Israel
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

A case of a cystic meningioma recurring in its cystic form, two years after the initial removal, is presented.

Regarded as a true cystic meningioma, the possible aetiology of the cyst formation is suggested.

As the cyst wall itself may give rise to tumour cells, it is recommended that the initial operation should be directed at total removal of the tumour mass and cyst wall, thus reducing the possibility of a tumour recurrence.

A CT finding of a hypodense lesion in a patient, operated on previously for a cystic meningioma suggests a recurrence of the tumour. However, other non-neoplastic changes should be considered.

Zusammenfassung

Es wird über ein zystisches Meningeom berichtet, welches zwei Jahre nach seiner Entfernung in zystischer Form wiederkehrte. Dieses wird als echtes zystisches Meningeom angesehen und die mögliche Ätiologie und Zystenbildung besprochen.

Da die Zystenwand selbst Tumorzellenbildung verursachen kann, wird empfohlen, schon den ersten chirurgischen Eingriff so vorzunehmen, daß die gesamte Tumorenmasse nebst Zystenwand entfernt wird, um die Möglichkeit eines Rezidivs weitgehend auszuschalten.

Ein CT-Befund einer Läsion niedriger Dichte bei einem bereits wegen eines zystischen Meningeoms operierten Patienten deutet auf ein Tumorrezidiv hin. Andere nichtneoplastische Veränderungen müssen jedoch ebenfalls in Betracht gezogen werden.

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