Rofo 1982; 137(11): 540-543
DOI: 10.1055/s-2008-1056252
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Evaluation of the contribution of computed tomography to the staging of non-oat-cell primary bronchogenic carcinoma

A retrospective studyBewertung des Beitrags der Computertomographie zur Stadieneinteilung des nichtkleinzelligen primären Bronchuskarzinoms: Eine retrospektive StudieE. F. M. Wouters1 , T. K. Oei2 , J. M. A. Van Engelshoven2 , H. A. J. Lemmens3 , L. H. Greve1
  • 1Department of Pulmonary Diseases
  • 2Department of Radiology
  • 3Department of Surgery,
  • Ziekenhuis St. Annadal, State University Limburg, Maastricht, The Netherlands
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Publication Date:
20 March 2008 (online)

Summary

In order to evaluate the contribution of computed tomography in the pre-operative staging of non-oat-cell primary bronchogenic carcinoma, the clinical T-classification by conventional methods only and after including CT was compared with the postsurgical T-classification in 21 patients. Furthermore, hilar or mediastinal lymph node enlargement as found by conventional methods only and after including CT was compared with the postsurgical N-classification. With conventional methods, T-classification was correctly evaluated in 15 of 21 patients (71 %), 5 patients (24 %) were underestimated and 1 patient (5 %) was overestimated. Clinical T-classification including the results of CT, was correctly evaluated in 17 patients (80 %), 2 patients (10 %) were underestimated and 1 patient (5 %) was overestimated. One patient (5 %) was underestimated by bronchoscopy.

Computed tomography demonstrated in 15 patients 31 lymph nodes in the mediastinum greater than 10 mm. and 18 lymph nodes smaller than 10 mm.; in 6 patients 9 lymph nodes smaller than 10 mm. were described. Only 4 patients with mediastinal lymph node enlargement were postoperatively classified as N2. Malignant growth was detected postoperatively in 10 lymph nodes smaller than 10 mm.

Zusammenfassung

Zur Auswertung des Beitrags der Computertomographie in der präoperativen Stadieneinteilung des nichtkleinzelligen primären Bronchuskarzinoms wurde die klinische T-Klassifizierung nach konventionellen Methoden und nach Einbeziehung der Computertomographie mit der postoperativen T-Klassifizierung bei 21 Patienten verglichen. Außerdem wurde die hiläre oder mediastinale Lymphknotenvergrößerung nach den konventionellen Methoden und nach Einbeziehung der Computertomographie mit der postoperativen N-Klassifizierung verglichen. Bei Anwendung der konventionellen Methoden wurde die T-Klassifizierung korrekt ausgewertet bei 15 von 21 Patienten (71 %), während 5 Patienten (24 %) unterbewertet wurden; ein Patient (5 %) wurde überbewertet. Die klinische T-Klassifizierung einschließlich der Ergebnisse der Computertomographie wurde korrekt bewertet bei 17 Patienten (80 %); 2 Patienten (10 %) wurden unterbewertet und ein Patient (5 %) wurde überbewertet. Ein Patient (5 %) wurde bei Vornahme der Bronchoskopie unterbewertet. Die Computertomographie zeigte bei 15 Patienten 31 Lymphknoten im Mediastinum mit einer Größe über 10 mm und 18 Lymphknoten kleiner als 10 mm; bei 6 Patienten wurden 9 Lymphknoten kleiner als 10 mm beschrieben. Nur 4 Patienten mit einer mediastinalen Lymphknotenvergrößerung wurden postoperativ als N2 klassifiziert. Ein malignes Wachstum wurde postoperativ bei 10 Lymphknoten festgestellt, die kleiner als 10 mm waren.

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