Rofo 1982; 137(11): 560-563
DOI: 10.1055/s-2008-1056256
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kongenitale Zysten und Teratome in der Sakrokokzygealgegend

Darstellung von zwei FällenCongenital cysts and teratomas of the sacro-coccygeal region. Description of two casesJ. Stojanović, J. Papa, Š. Čičin-Šain, V. Marinšek-Čičin-Šain, M. Agbaba, K. Čavka
  • Institut für Radiologie (Leiter: Prof. Dr. Sc. Š. Čičin-Šain) am Klinikum Rebro der Universität Zagreb
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

In der Embryonalzeit entstehen durch Entwicklungsstörungen in der Sakrokokzygealgegend Tumoren, sog. Steißzysten und -teratome (5,7). Bei der Geburt manifestieren sie sich meistens als große, verschiedenartig geformte, kaudale, mit dünner und gespannter Haut bedeckte Tumoren. Durch diese dünne Haut scheinen die Blutgefäße, insbesondere in der mittleren Linie des Tumors, durch. Man bekommt den Eindruck, daß die gespannte Haut jeden Moment platzen könnte.

Summary

Developmental abnormalities in the embryo may lead to tumours in the sacro-coccygeal area, so-called sacral cysts and the teratomas (5, 7). At birth they are caudal tumours of variable size covered with thin, stretched skin. Blood vessels can be seen through the skin, particularly in the mid-line. One gains the impression that the stretched skin could burst at any moment. It is assumed that these teratomas derive from the pluripotent cells of Henssen's node and then grow in front of the coccyx (2). They grow and spread in various directions, particularly in a dorsal and caudal direction extra-rectally and, to a lesser extent, into the pelvis in a pre-sacral position. The classification of these tumours depends on their spread. The spread and localisation of these tumours may cause stenosis of elongation of the rectum and displacement of small and large bowel and of the bladder.

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