Eur J Pediatr Surg 1985; 40(1): 26-30
DOI: 10.1055/s-2008-1059706
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Histochemical Acetylcholinesterase Activity in the Mucosa of the Resected Bowel in Hirschsprung's Disease. An Analysis of 30 Cases

Die Acetylcholinesteraseaktivität in der Mukosa resezierter Darmabschnitte beim Morbus Hirschsprung - Eine Studie von 30 FällenS.  Goto , K.  lkeda
  • Department of Pediatric Surgery, Faculty of Medicine, Kyushu University, Fukuoka, Japan
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Resected bowels from 30 patients with Hirschsprung's disease were consecutively investigated as to the length of the aganglionic segment and the extent of the increased mucosal acetylcholinesterase (AChE) activity. The latter was not always in accord with the length of aganglionic segment. The increased AChE activity not only did not reach the normal ganglionic segment proximally, but, in almost all cases also extended for less than 5 cm from the distal end of the resected bowels. In two cases with the ultra-short type of segment and in four with the short type of segment increased mucosal AChE activity extended for a short length only into the normal bowel segment. The more advanced the patient's age at the time of operation, and the more intense the AChE activity in rectal suction biopsy, the more proximal was the extent of increased AChE activity. Proximal extension of the mucosal AChE activity showed no clear relationship to the creation of a colostomy or to the occurrence of preoperative enterocolitis.

Zusammenfassung

Bei 30 Patienten mit einem Morbus Hirschsprung wurden die resezierten Darmabschnitte im Hinblick auf die Länge des aganglionären Segmentes und die Ausdehnung der gesteigerten Acetylcholinesterase-Aktivität in der Mukosa untersucht. Die gesteigerte Acetylcholinesterase-Aktivität korrelierte nicht immer mit der Länge des aganglionären Segmentes. Die gesteigerte Acetylcholinesterase-Reaktion erreichte in den meisten Fällen nicht nur nicht den normalen Darmabschnitt, sondern erstreckte sich auch nur bis zu 5 cm oberhalb des distalen Endes des resezierten Darmsegmentes. In 2 Fällen mit einem ultrakurzen Segment und bei 4 Patienten mit einem kurzen aganglionären Darmabschnitt fand sich eine gesteigerte Acetylcholinesterase-Aktivität in einem kurzen Abschnitt auch im angrenzenden normalen Darm. Je älter der Patient bei der Operation und je intensiver die Acetylcholinesterase-Reaktion bereits bei der rektalen Saugbiopsie gewesen war, um so proximaler fand sich bei der Resektion eine gesteigerte Aktivität der Acetylcholinesterase. Die proximale Ausdehnung der Acetylcholinesterase in der Darmschleimhaut zeigte jedoch keine direkte Beziehung zur Anlage einer Kolostomie oder dem Vorkommen einer präoperativen Enterokolitis.

    >