Eur J Pediatr Surg 1985; 40(2): 85-86
DOI: 10.1055/s-2008-1059721
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Follow-Up Studies in 50 Totally Colectomised Children

Folgen des Verlustes des gesamten Dickdarms im KindesalterH.  Kraeft1 , A. M. Holschneider9 , W. Ch. Hecker1 , D.  Bürger2 , O.  Knutrud3 , G.  Menardi4 , W.  Mothes5 , H.  Rode6 , H.  Schickedanz7 , A.  Stirrat8
  • 1Kinderklinik und Kinderchirurgische Klinik im Dr. von Haunerschen Kinderspital der Universität München
  • 2Abteilung Kinderchirurgie der Kinderklinik der Medizinischen Hochschule Hannover
  • 3Paediatric Surgical Service of the National Hospital of Norway, Oslo
  • 4Kinderchirurgische Abteilung der 1. Chirurgischen Universitätsklinik Innsbruck
  • 5Kinderchirurgische Abteilung des Bezirkskrankenhauses Schwerin
  • 6Department of Paediatric Surgery of the Red Cross War Memorial Children's Hospital, Cape Town
  • 7Abteilung für Kinderchirurgie der Chirurgischen Universitätsklinik Jena
  • 8Department of Paediatric Surgery of the Alder Hey Children's Hospital, Liverpool
  • 9Kinderchirurgische Klinik der Kinderklinik der Stadt Köln
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

We report on 50 totally colectomised children, most of whom suffered from Hirschsprung's disease. Of the 50, one child died postoperatively of enteritis. On an average, the children were re-examined 5 1/2 years after the colectomy. The findings were as follows: With the exception of four, the size and weight of the patients were within the norm; 20 passed frequent stools of pulpy consistency; 16 suffered from disturbances of continence; 14 developed severe, partially recurrent enteritis. We did not find any advantage of a single method of operation, e.g. Martin's operation.

Zusammenfassung

Es wird über 50 total kolektomierte Kinder berichtet, die zum größten Teil einen Morbus Hirschsprung als Grundkrankheit hatten. Ein Patient verstarb postoperativ an einer Enteritis. Durchschnittlich 5 1/2 Jahre nach der Resektion des gesamten Dickdarms wurden die Kinder nachuntersucht. Größe und Gewicht betreffend, lagen sie mit vier Ausnahmen im Normbereich. 20 von ihnen hatten häufige dünne Stuhlgänge. 16 litten unter Kontinenzstörungen. Bei 14 war es zu schweren, teils rezidivierenden Enteritiden gekommen. Vorteile einzelner Operationsarten, etwa der Martinschen Methode, zeichneten sich nicht ab.

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