Eur J Pediatr Surg 1985; 40(2): 91-96
DOI: 10.1055/s-2008-1059723
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Anal Sphincter Function After Surgery for High Imperforate Anus - A LongTerm Follow-Up Investigation

Die Analsphinkterfunktion nach operiertem hohem Analverschluß - SpätergebnisseM. L. Molander , B.  Frenckner
  • Department of Paediatric Surgery, St. Göran's Hospital, Karolinska Institute, Stockholm, Sweden
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

37 children were treated for high imperforate anus during the years 1944-1965. Eighteen of these 37 participated in a follow-up examination at the age of 18-35 years. The examination consisted of an anorectal manometry, EMG of the external sphincter, a digital anal examination, and an interview. Special attention was paid to anal continence. Fourteen patients did not admit any major anal problems, and eight of them had a good continence. Anorectal manometry showed an absence of internal sphincter function in all patients. During voluntary squeeze the continent patients increased anal pressure significantly more than the incontinent ones, and they were also aware of significantly smaller distensions of the rectal ampulla. The present investigation shows the necessity of well-functioning striated sphincter muscles to achieve good continence, and therefore also the importance of careful dissection and identification of the striated sphincter muscles during the operation.

Zusammenfassung

In den Jahren 1944-1965 wurden 37 Kinder unter der Diagnose eines hohen Analverschlusses behandelt. 18 dieser 37 Kinder nahmen an einer im Alter von 18 bis 35 Jahren stattfindenden Nachuntersuchung teil. Die Untersuchung umfaßte eine anorektale Manometrie, das EMG der externen Sphinktermuskulatur, eine digitale anale Untersuchung und ein Interview. Besonders berücksichtigt wurde die anale Kontinenz. 14 Patienten hatten keine größeren analen Probleme und 8 von ihnen eine gute Stuhlkontinenz. Die anorektale Manometrie zeigte bei allen Patienten ein völliges Fehlen der internen Sphinkterfunktion. Während der Willkürkontraktion konnte bei den kontinenten Patienten eine signifikante Steigerung des Analdruckes nachgewiesen werden. Diese Patienten konnten auch eine wesentlich geringere Dehnung der rektalen Ampulle wahrnehmen als inkontinente Kinder.

Unsere Untersuchung weist auf die Notwendigkeit einer gut funktionierenden quergestreiften Analsphinktermuskulatur als Voraussetzung für eine gute Kontinenz hin und damit auch auf die Bedeutung einer sorgfältigen Präparation und Identifizierung der quergestreiften Muskulatur während der Operation.

    >