Eur J Pediatr Surg 1985; 40(2): 108-113
DOI: 10.1055/s-2008-1059728
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Three Cases of Bladder Duplication

Doppelblase - Bericht über drei FälleR. J. Scholtmeijer1 , J. C. Molenaar2
  • 1Department of Pediatric Urology, Sophia Children's Hospital, Erasmus University, Medical School Rotterdam, The Netherlands
  • 2Department of Pediatric Surgery, Sophia Children's Hospital, Erasmus University, Medical School Rotterdam, The Netherlands
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Three cases of bladder duplication are described. Duplication of the bladder is a rare anomaly. In bladder duplication there may be a bilateral complete duplication of the bladder and urethra or an incomplete duplication, in which case there is a single urethra. Further, the bladder may be divided in two parts by a complete or incomplete sagittal septum or a complete or incomplete frontal septum.

Complete bilateral duplication of the bladder and urethra is part of a rare and striking anomaly that involves the entire caudal end of the body.

Diagnosis demands exploration of all orifices to determine the anatomic relationship and the functional possibilities. Treatment for duplication of the bladder may be complex because of the many associated anomalies and is usually limited to procedures for maintaining normal function. Initial treatment is directed at assuring that there is no obstruction or infection.

Zusammenfassung

Anhand von drei Fällen werden die Formen, die Diagnose und die Behandlung der Doppelblase beschrieben.

Verdopplung der Harnblase ist eine seltene Mißbildung. Es werden verschiedene Formen unterschieden. Bei der bilateralen kompletten Doppelblase gibt es zwei Harnröhren, aber bei der inkompletten Form wird nur eine Harnröhre angetroffen. Dazu werden auch Blasensepten gefunden. Die Septen können sagittal oder frontal angeordnet sein; sie können komplett bis zu vollständiger Teilung der Blase und inkomplett auftreten.

Die Diagnose erfordert eine vollständige Untersuchung aller Orifizien, um die anatomischen Verhältnisse und die funktionellen Möglichkeiten festzustellen.

Wegen vieler zusätzlicher Anomalien kann die Behandlung sehr komplex sein. Die ersten Behandlungsmaßnahmen sind darauf gerichtet, die Obstruktion und Infektion zu beseitigen.

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