Eur J Pediatr Surg 1985; 40(5): 268-269
DOI: 10.1055/s-2008-1059791
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Indications for Liver Transplantation in Childhood*

Indikationen zur Lebertransplantation im KindesalterM.  Burdelski1 , K.  Jürgens1 , M.  Budde1 , Ch.  Brölsch2 , P.  Neuhaus3 , R.  Pichlmayr3
  • 1Zentrum Kinderheilkunde und Humangenetik, Medizinische Hochschule Hannover, Germany
  • 2Department of Surgery, The University of Chicago, Illinois, USA
  • 3Klinik für Abdominal- und Transplantationschirurgie, Medizinische Hochschule Hannover, Germany
* Paper presented at the 22. Annual Meeting of Deutsche Gesellschaft für Kinderchirurgie in Tübingen, September 16-19, 1984
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Retrospective analysis of 97 children aged 3 months to 15 years presented for liver transplantation in our clinic indicates that children with extrahepatic biliary atresia (BA) show a cumulative survival of only 27 % after 2.5 years of observation without transplantation. Children with cirrhosis of the liver of other origin (C) have an even worse cumulative survival rate of only 10 % after the same time and treatment. Liver transplantation seems to be very urgent if there is a parallel drop of activity of pseudocholinesterase (CHE) below 1100 U/l, a drop of prothrombin test (PT) below 60 % and a concomitant increase of concentration of bilirubin (Bili) and total serum bile acids (TBA) to 380 and 120 µmol/I respectively. In order to improve medical care of children with end-stage liver disease it is mandatory to use all potential donor offers and to develop new surgical techniques such as transplantation of liver segments.

Zusammenfassung

Es wird eine retrospektive Analyse von 97 Kindern im Alter zwischen 3 Monaten und 15 Jahren durchgeführt, die in der Zeit von 1978 - 1984 zur Lebertransplantation vorgestellt wurden. Ohne Lebertransplantation betrug die kumulative Überlebenswahrscheinlichkeit bei Kindern mit extrahepatischer Gallengangsatresie (BA) 2,5 Jahre nach der ersten vorstellung lediglich 27 %. Bei Kindern mit Leberzirrhose anderer Ätiologie (C) sinkt sie im gleichen Zeitraum auf unter 10% ab. Die klinisch-chemischen Befunde von 10 nicht überlebenden Kindern weisen darauf hin, daß die Zeit für eine Lebertransplantation bereits drängt, wenn gleichzeitig ein Abfall der Aktivität der Pseudocholinesterase (CHE) i. S. unter 1100 U/l, des Quicktestes unter 60 %, ein Anstieg der Bilirubin-Konzentration i. S. auf über 380 µmol/l und ein Anstieg der Konzentration der Gallensäuren i. S. (TBA) auf über 120 µmol/l zu beobachten ist. Die schlechte Prognose dieser Erkrankungen kann nur verbessert werden, wenn eine optimale Ausnutzung des vorhandenen Spenderpotentials erreicht und neue Techniken der Lebertransplantation wie die Segment-transplantation entwickelt werden.

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