Aktuelle Urol 1983; 14(1): 3-6
DOI: 10.1055/s-2008-1062748
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© Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Operative Technik: die Orchiofunikulopexie

Surgical Technique OrchiofuniculopexyS. Perović
  • Kinderchirurgische Universitätsklinik Belgrad (Direktor: Prof. Dr. D. Rakić)
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 April 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wird berichtet über 1248 Orchidopexien aus dem Krankengut der urologischen Abteilung der kinderchirurgischen Universitätsklinik Belgrad aus den Jahren 1973-1981.

Hierbei wird eine modifizierte operative Technik zur Behandlung des nicht deszendierten Hodens mit ungenügender Länge der Vasa testicularia dargestellt.

Unser Verfahren stellt eine Kombination von bisher angegebenen Methoden und einigen eigenen Modifikationen dar. Das Verfahren gliedert sich in drei Phasen: 1. inguinale Phase, 2. abdominale Phase, 3. skrotale Phase. Die skrotale Phase wird durch die sogenannte doppelte treppenförmige Orchiofunikulopexie charakterisiert. Es handelt sich um eine neue technische Variante:

1. Am inguinoskrotalen Übergang in Höhe der Peniswurzel werden die Haut und die Fascia scarpa inzidiert für die zusätzliche Fixation des Hodens und des Samenstranges.

2. Die Fixation des Hodens erfolgt in der ipsilateralen Skrotalhälfte durch das Septum scroti am tiefsten Punkt der gegenseitigen Skrotalhälfte.

Abstract

The article reports on 1248 orchidopexies performed at the Urological Department of the Paediatric University Clinic in Belgrade from 1973 to 1981.

A modified surgical technique for the treatment of the undescended testis with insufficient length of the vasa testicularia, is presented and described.

The author's method is a combination of several methods used so far, with a few modifications.

The method is subdivided into three phases: 1. inguinal phase, 2. abdominal phase, 3. scrotal phase.

The scrotal phase is characterised by the so-called double stair-shaped orchiofuniculopexy. This is a new technical variant:

1. At the inguino-scrotal transition at the level of the root of the penis, the skin and the fascia scarpa is incised for the additional fixation of the testis and the spermatic cord.

2. Fixation of the testis is effected in the ipsilateral half of the scrotum through the septum scroti at the lowest point of the opposite half of the contralateral half of the scrotum.

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