Eur J Pediatr Surg 1981; 32(3): 223-230
DOI: 10.1055/s-2008-1063264
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Mesenteric Cysts

R. J. A. Estourgie1 , M. W. P. M. van Beek2
  • 1Dept. of Surgery of the St. Radboud Hospital, Nijmegen, The Netherlands
  • 2Dept. of Pathology of the St. Radboud Hospital, Nijmegen, The Netherlands
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

7 new cases of cysts in the mesentery of the small bowel are presented, together with 54 clinically and histologically well documented cases from the literature. Most cysts are found at laparotomy for an acute abdomen. Almost half of the patients are under the age of 11 years. The cysts can be unilocular or multiple. Cysts in the mesentery of the often the wall consists of an endothelial lining, muscle, lymphatic tissue and lymphatic vessels. Inflammation and/or bleeding destroyed the endothelial lining and added granulation tissue to the histological picture. With the exception of 7 cases, the cysts are probably of congenital and lymphatic origin. Trauma, infection, bleeding or volvulus can make a silent cyst manifest.

Zusammenfassung

7 weitere Fälle von Zysten im Dünndarmmesenterium werden vorgestellt. Dazu kommen 54 klinisch und histologisch gut dokumentierte Fälle aus der Literatur. Die meisten Zysten wurden bei der Laparotomie wegen eines akuten Abdomens gefunden. Fast die Hälfte der Patienten ist jünger als 11 Jahre. Die Zysten können unilokulär, multilokular oder multipel sein. Zysten im Mesenterium des Jejunum haben immer Chylus als Inhalt. Sehr oft besteht die Wand aus einer Endothelschicht, glatter Muskulatur, lymphatischem Gewebe und Lymphgefäßen. Entzündung und/oder Blutung zerstören die Endothelschicht. Zu dem histologischen Bild gesellt sich dann Granulationsgewebe. Mit Ausnahme von 7 Fällen haben die Zysten wahrscheinlich einen kongenitalen und lymphatischen Ursprung. Trauma, Infektion, Blutung oder Volvulus können eine stumme Zyste manifest machen.

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