Eur J Pediatr Surg 1981; 34(9): 56-60
DOI: 10.1055/s-2008-1063297
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Complications After Elective Splenectomy in Children

L.  Wählby
  • From the Department of Surgery, University Hospital, Umel, Sweden
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Elective splenectomies performed in children aged 0-14 during the period 1968 to 1977 have been reviewed. One hundred and twelve children were splenectomized during the period studied. The indication for splenectomy was usually a haematological disorder e.g. hereditary spherocytosis or idiopathic thrombocytopenia. As splenectomized children run the risk of developing overwhelming sepsis, inquiries have been sent to all children. Two cases of nonfatal pneumococcal septicaemia are reported. Although the incidence of septicaemia is low, spleensaving operations are to be preferred where possible. When splenectomy is performed, pneumococcal antibodies should be determined. If a low titre is found, polyvalent pneumococcal vaccine should be used.

Zusammenfassung

Ausgewählte Splenektotomien, die bei Kindern im Alter von 0-14 Jahren in der Zeit von 1968-1977 durchgeführt wurden, wurden nachkontrolliert. 112 Kinder wurden in diesem Zeitraum splenektomiert. Die Indikation für die Splenektomie war gewöhnlich eine hämatologische Erkrankung wie z. B. die hereditäre Sphärozytose oder die idiopathische Thrombozytopenie. Da splenektomierte Kinder der Gefahr einer foudroyanten Sepsis ausgesetzt sind, wurden Fragebögen an alle Kinder geschickt. Dabei wurden 2 Fälle einer günstig verlaufenen Pneumokokkensepsis bekannt. Obwohl das Auftreten einer Septikämie selten ist, sollten milzerhaltende Operationen bevorzugt werden, soweit das möglich ist. Wenn die Splenektomie durchgeführt worden ist, sollten die Pneumokokken-Antikörper bestimmt werden. Wenn ein niedriger Titer gefunden wird, sollte eine polyvalente Pneumokokkenvakzine angewandt werden.

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