Eur J Pediatr Surg 1981; 34(10): 175-178
DOI: 10.1055/s-2008-1063331
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Subdural Effusions. Subdural Peritoneal Shunting

H.  Arnold , Heike  Arnold
  • From the Department of Neurosurgery, University Hospital, Hamburg-Eppendorf (Head: Prof. Dr. H.-D. Herrmann) and Children's Hospital of Altona, Hamburg-Altona (Head: Prof. Dr. W. Blunck), Department of Pediatric Surgery (Head: Dr. H. Marwege)
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Subdural effusions should be generally treated with peritoneal shunting. Membrane removal is only required in certain cases. Subdural peritoneal shunting is a short low-risk procedure. Incidence of infection is low. Serious complications did not occur. Valve less shunts suffice. The method can be recommended also for treating subdural effusions following shunt procedures for hydrocephalus. Even great discrepancies in the size of the brain and the head can be gradually overcome by subdural peritoneal diversion.

Zusammenfassung

Subdurale Ergüsse sollten generell durch einen Peritonealshunt behandelt werden. Eine Membranentfernung ist nur ausnahmsweise nötig. Die Anlage eines subdural-peritonealen Shunts ist mit einem geringen Risiko verbunden und stellt einen kurzdauernden Eingriff dar. Infektionen treten selten auf. Schwere Komplikationen ereigneten sich nicht. Es genügt die Anlage einer Drainage ohne Ventil. Die Methode kann auch zur Behandlung subduraler Ergüsse, die nach Shuntanlage bei Hydrozephalus auftreten, empfohlen werden. Selbst große Unterschiede zwischen der Größe des Hirns und der Schädelkalotte können durch die subdural-peritoneale Drainage allmählich ausgeglichen werden.

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