Eur J Pediatr Surg 1981; 34(10): 196-197
DOI: 10.1055/s-2008-1063337
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Gliomas of Cerebral Hemispheres in Children

S. M. Gaini , C.  Arienta , M.  Zavanone , G.  Tomei , E. P. Mangiagalli , M.  Giovanelli , R.  Villani
  • From the Neurosurgical Clinic, University of Milan, Italy
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

This study includes 94 children ranging between 4 months and 16 years of age. Surgery is the treatment of choice for hemisphere gliomas in children. The overall operative mortality is at present very low. Moreover, surgery allows a careful histological evaluation ensuring an essential guide to prognosis. Removal should be as radical as possible. In our follow-ups 5 years after surgery, 53 % of patients with radical resection were alive, whereas only 33 % of the patients with incomplete extirpation had survived. Moreover, the well-known plasticity of the brain in children allows complete removal of larger tumours with less severe neurological sequelae than in adults. Comparing survival rates of the same oncotype in children and adults, we noticed that children had a much better outcome, so much so that we believe that in some cases of astrocytoma, these patients could be considered completely cured.

Radiotherapy should be used in all malignant neoplasms. But in astrocytomas (which constitute 47 % of all children with gliomas of the hemisphere, irradiation remains controversial because of the very low sensitivity to X-rays and the risk of irradiating the brain of the children.

Zusammenfassung

Die Studie stützt sich auf 94 Kinder im Alter von 4 Monaten bis zu 16 Jahren. Die Wahl der Behandlung stellt bei den in der Hemisphäre gelegenen Gliomen in erster Linie eine möglichst radikale Operation dar. Die Operationsmortalität ist heutzutage sehr gering, zudem erlaubt eine sorgfältige histologische Diagnose wesentliche prognostische Aussagen. Nach 5 Jahren waren von den Patienten mit radikaler Operation noch 53 % am Leben, während nach inkompletter Exstirpation nur 33 % überlebten. Die bekannte Plastizität des kindlichen Gehirns erlaubt die Entfernung größerer Tumoren mit weniger neurologischen Folgen als dies beim Erwachsenen der Fall ist, auch zeigen bei gleicher Tumorart überlebende Kinder ein besseres Ergebnis. Manche Fälle von Astrozytomen können sogar als geheilt betrachtet werden.

Die Radiotherapie sollte bei allen malignen Geschwülsten mit Ausnahme des Astrozytoms angewandt werden. Da es sich bei den Gliomen der Hemisphäre in 47 % um Astrozytome handelt, bedeutet hier eine Röntgen-Bestrahlung wegen der geringen Strahlensensibilität und der Möglichkeit der Strahlenschädigung des kindlichen Gehirns ein Risiko.

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