Eur J Pediatr Surg 1981; 34(11): 227-235
DOI: 10.1055/s-2008-1063351
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Tobramycin-clindamycin Versus Cephalothin-cephalexin in the Treatment of Appendicular Peritonitis

L.  Gripenberg , P.  Nuutinen , J.  Elo , L. G. Tallgren
  • From the Aurora Hospital, Helsinki, Finland
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Forty-seven children, ages 1 to 14 years, with appendicular peritonitis were randomly divided into two groups: 27 were treated with the combination tobramycin-clindamycin and 20 with cephalothin followed by cephalexin. The overall rate of complications was 32%. Patients who had had their symptoms for less than 48 hours before being admitted to hospital had significantly fewer complications than those whose symptoms had lasted longer. Patients treated with tobramycin-clindamycin had significantly fewer wound infections. As clindamycin is effective against anaerobes this observation supports the view that anaerobes play an important role in the infectious complications in peritonitis. In this series, 12 species of aerobes and eight species of anaerobes were cultured from peritoneal fluid. In eight patients only one species was isolated; in the remaining 39 patients 29 different combinations of bacteria were encountered. Early diagnosis and administration of antibiotics preoperatively or during surgery, including clindamycin, metronidazol or tinidazol is recommended in the treatment of children with appendicular peritonitis.

Zusammenfassung

47 Kinder im Alter von 1-14 Jahren mit Peritonitis im Gefolge einer Appendizitis wurden in 2 Gruppen eingeteilt: 27 wurden mit der Kombination Tobramycin-Clindamycin und 20 mit Cephalotin gefolgt von Cephalexin behandelt. Die Gesamt-Komplikationsrate betrug 32%. Patienten, deren Symptome kürzer als 48 Stunden vor der Klinikaufnahme bestanden, hatten signifikant weniger Komplikationen als die, deren Symptome länger bestanden. Patienten, die mit Tobramycin- Clindamycin behandelt wurden, hatten signifikant weniger Wundinfektionen. Da Clindamycin gegen Anaerobier wirksam ist, unterstützt diese Beobachtung die Ansicht, daß Anaerobier bei infektiösen Komplikationen der Peritonitis eine wichtige Rolle spielen. In dieser Serie wurden 12 Arten von Aerobiern und 8 Arten von Anacrobiern aus der Peritonealflüssigkeit gezüchtet. Bei 8 Patienten wurde nur eine Keimart isoliert. Bei den verbleibenden 39 Patienten wurden 29 verschiedene Keimkorabinationen gefunden. Bei der Behandlung von Kindern mit Peritonitis im Gefolge einer Appendizitis wird die präoperative und peroperative Anwendung von Antibiotika einschließlich Clindamycin, Metronidazol oder Tinidazol empfohlen.