Eur J Pediatr Surg 1994; 4(3): 137-140
DOI: 10.1055/s-2008-1066087
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Management of Ovarian Cyst Detected by Prenatal Ultrasounds

E.  Sapin1 , F.  Bargy1 , F.  Lewin2 , J. M. Baron2 , C.  Adamsbaum3 , J. P. Barbet4 , P. -G. Helardot1
  • 1Department of Pediatric Surgery, St. Vincent de Paul's Hospital, Paris, France
  • 2Department of Gynecology and Obstetrics, St. Vincent de Paul's Hospital, Paris, France
  • 3Department of Radiology, St. Vincent de Paul's Hospital, Paris, France
  • 4Department Of Pathology, St. Vincent de Paul's Hospital, Paris, France
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

As a result of refinements in Prenatal Ultrasonography (US), neonatal ovarian cysts are more frequently encountered than in the past. Between January 1981 and December 1990, 21 consecutive fetuses with ovarian cysts were followed up by ultrasonography. 23 ovarian cysts were diagnosed between 28 and 38 weeks gestation. 18 cysts were initially large cysts (more than 50 mm in diameter). In 9 cases, an anechoic cyst was observed and a US-guided needle aspiration of the cyst was performed (2 antenatally and 7 postnatally). Ultrasonographic patterns of complicated cyst were observed in 3 fetuses. After a postnatal ultrasound control, 11 infants were operated on: 8 surgical interventions were required for complicated cysts (torsion: 4, hemorrhage: 4), 3 cases irrespective of their sonographic appearance in our initial experience. In the remaining cases, spontaneous resolution was followed by repeated ultrasonographic examination.

Prenatal ultrasonography today allows diagnosis of ovarian cysts and may suggest antenatal complications. To preserve as much ovarian tissue as possible, cysts greater than 50 mm in diameter should be candidates for percutaneous aspiration and complex cystic masses should be operated on.

Zusammenfassung

Beschrieben wird eine Serie von 21 Feten, bei denen zwischen Januar 1981 und Dezember 1990 23 Ovarialzysten durch Ultraschall zwischen der 28. und 38. Gestationswoche diagnostiziert wurden. 18 Zysten hatten einen Durchmesser von mehr als 5 cm. Eine Punktion und Absaugen der Zysten unter Ultraschallkontrolle wurden in 9 Fällen durchgeführt: in 2 Fällen vor der Geburt, in 7 Fällen nach der Geburt. Bei 8 Patienten wurden Komplikationen beobachtet (4 × Torsion, 4 × Einblutungen). 11 Kinder wurden operiert. Die Ultraschalldiagnostik erlaubt eine frühzeitige Erkennung nicht nur von unkomplizierten, sondern auch von komplizierten Ovarialzysten. Eierstockzysten größer als 4 cm sollten perkutan abgesaugt, komplexe zystische Tumoren chirurgisch behandelt werden.

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