Eur J Pediatr Surg 1995; 5(1): 34-36
DOI: 10.1055/s-2008-1066159
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Endoscopic Submucosal Teflon Injection (STING): An Alternative Treatment of Vesicoureteric Reflux in Children

L.  Merckx1 , V.  De Boe1 , J.  Braeckman1 , M.  Verboven2 , A.  Piepsz2 , F.  Keuppens1
  • 1Department of Urology, Academic Hospital of the Vrije Universiteit Brussel, Belgium
  • 2Department of Pediatrics, Academic Hospital of the Vrije Universiteit Brussel, Belgium
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The authors present their results in treating vesicoureteric reflux with an endoscopic submucosal teflon injection (STING) of the refluxing ureter.

One hundred refluxing units in 68 children were treated with a maximum follow-up of five years. Indications were high grade reflux (III-V), persistence or progression of reflux despite conservative therapy, breakthrough urinary infections despite antibiotic prophylaxis and finally bad antibiotic compliance.

Treatment was performed on an outpatient basis and appeared to be free of complications. Reflux was cured with a success rate of 75% after a single injection and 96% after two injections. With respect to the grade of reflux, best results were obtained in low grade reflux (Grade I-II). A 60-70% success rate was obtained in high grade reflux (III-V). The main advantage over open reimplantations lies in its non invasiveness, simplicity and possibility of being repeated in case of failure.

Zusammenfassung

Die Autoren stellen ihre Ergebnisse in der Behandlung des vesiko-ureteralen Refluxes mittels der endoskopischen submukösen Tefloninjektion (STING) bei vesiko-ureteralem Reflux vor.

Einhundert refluxive Ureteren wurden bei 68 Kindern behandelt und bis zu max. 5 Jahre später nachuntersucht. Die Injektionen erfolgten bei hochgradigem Reflux III. - V. Grades, bei persistierendem oder progressivem Reflux trotz konservativer Therapie, bei fortbestehenden Harnwegsinfektionen trotz Antibiotikaprophylaxe und bei schlechter antibiotischer Compliance.

Die Behandlung erfolgte auf ambulanter Basis und war komplikationslos.

Bei 75% der Kinder konnte der Reflux mittels einer einzigen Injektion beseitigt werden, bei 96% nach zwei Injektionen.

Im Hinblick auf den Grad des Refluxes wurden die bestehenden Ergebnisse bei niedergradigen VURs (Grad I und II) erzielt. 60-70% Erfolgsraten verzeichneten die Autoren bei Refluxen Grad III-V. Der wesentliche Vorteil des Verfahrens ist seine Risikoarmut, das nicht invasive Vorgehen, die Einfachheit und die Möglichkeit, bei Therapieversagen den Eingriff problemlos zu wiederholen.

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