Eur J Pediatr Surg 1995; 5(2): 72-76
DOI: 10.1055/s-2008-1066170
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Liver Tumors in Neonates and Very Young Infants: Diagnostic Pitfalls and Therapeutic Problems

D. von Schweinitz1,2 , S.  Glüer1 , H.  Mildenberger1,2
  • 1Department of Pediatric Surgery. Medical School Hannover
  • 2Members of the study committee of the Cooperative Liver Tumor Study (HB-89) of the German Society for Pediatric Oncology and Hematology (GPOH)
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 May 2008 (online)

Abstract

We report on 26 infants under 3 months of age with various liver tumors, who were treated in our hospital since 1977 and/or registered in the German Cooperative Pediatric Liver Tumor Study HB-89. 17 of these had an infantile hemangioendothelioma (inf HE), 7 a hepatoblastoma (HB), one a mesenchymal hamartoma (mes H) and one a neuroblastoma stage IV-S (Nbl). Polyhydramnios occurred in 5 cases of inf HE, in one associated with hydrops fetalis. This led to a preterm delivery of 4 infants. 7 infants with a large inf HE suffered from high output congestive heart insufficiency. 2 additionally from a Kasabach-Merritt-syndrome. Serum α-fetoprotein was within normal range of age in all infants except in one HB patient. Neuron-specific enolase was clearly elevated in the Nbl patient and slightly above normal range in one inf HE and 3 HB patients. Other tumor markers and platelet counts were not indicative of diagnosis. Also imaging techniques as ultrasonography, CT and angiography were not always reliable in differentiating the tumors. In 2 cases the initial histological diagnosis of an HB had to be corrected for an inf HE. In 6 children the tumors were initially treated under a wrong assumption: 4 tumors as an HB instead of an inf HE, one as an inf HE instead of a Nbl IV-S and one as a focal nodular hyperplasia of the liver instead of an HB. 7 not resected inf HEs (Dehner type I) showed spontaneous regression after 6 months to 3 years. One inf HE type II relapsed twice after resection. 20 infants survived without evidence of disease during follow-up of 7 months to 3 years (median 1.6 years). 3 children died under chemotherapy (2 with an HB and one with an inf HE), one during operation (inf HE) and 2 of progressive tumor disease (one HB and one Nbl IV-S). We conclude that differential diagnosis of liver tumors in neonates and infants under 3 months of age is difficult, and surgery as well as chemotherapy can cause severe morbidity. Only an open tumor biopsy and a thorough histological examination can establish the correct diagnosis, which is indispensable for successful treatment.

Zusammenfassung

Wir berichten über 26 Säuglinge unter 3 Monaten mit verschiedenen Lebertumoren, die seit 1977 in unserer Abteilung behandelt und/oder in der kooperativen Lebertumorstudie HB-89 der GPOH registriert wurden. 17 Kinder hatten ein infantiles Hämangioendotheliom (inf HE), 7 ein Hepatoblastom (HB) und je eines ein mesenchymales Hamartom (mes H) oder ein Neuroblastom im Stadium IV-S (Nbl). In 5 Fällen von inf HE war ein Polyhydramnion aufgetreten, bei einem kombiniert mit einem Hydrops fetalis. Bei 4 dieser Kinder kam es zu einer vorzeitigen Entbindung. 7 Säuglinge mit einem inf HE litten unter einer Herzinsuffizienz aufgrund des Links rechts-Shunts, 2 hatten zusätzlich ein Kasabach-Merritt-Syndiom. Das Serum-α-Fetoprotein lag bei allen Kindern außer einem mit einem HB in der Altersnorm. Die neuronspezifische Enolase war bei dem Nbl-Patienten deutlich erhöht und lag bei einem inf HE- und 3 HB-Patienten knapp über der Altersnorm. Andere Tumormarker und die Thrombozytenwerte erlaubten keine Rückschlüsse auf die Diagnose. Ebenso konnten die bildgebenden Verfahren wie Sonographie, CT und Angiographie die Tumoren nicht zuverlässig differenzieren. In 2 Fällen mußte die initiale histologische Diagnose eines fetalen HB zu der eines inf HE korrigiert werden. Bei 6 Kindern wurde der Tumor zunächst unter einer falschen Diagnose behandelt: 4 als ein HB anstatt eines inf HE, einer als inf HE anstatt eines Nbl und einer als eine fokal noduläre Hyperplasie der Leber anstatt eines HB. 7 nicht resezierte inf HEs vom Typ I nach Dehner zeigten eine spontane Regression nach 6 Monaten bis 3 Jahren. Ein reseziertes inf HE vom Typ II rezidivierte zweimal. Insgesamt überlebten 20 Säuglinge und waren unter Beobachtung über 7 Monate bis 3 Jahre (Median: 1,6 Jahre) tumorfrei. 3 Kinder starben unter der Chemotherapie (2 mit einem HB, eines mit einem inf HE), eines intraoperativ (inf HE) und 2 wegen progredientem Tumor (ein HB und ein Nbl IV-S). Wir ziehen folgenden Schluß: Die Differentialdiagnose von Lebertumoren bei Neugeborenen und Säuglingen unter 3 Monaten ist schwierig, und sowohl Operationen als auch Chemotherapie sind mit einer erhöhten Morbidität behaftet. In der Regel können nur eine offene Tumorbiopsie und eine genaue histologische Untersuchung die korrekte Diagnose gewährleisten, die für eine erfolgreiche Behandlung unabdingbar ist.

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