Eur J Pediatr Surg 1995; 5(3): 167-169
DOI: 10.1055/s-2008-1066196
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sensation in the Anal Region and Rectum After Surgery for Anorectal Malformations

M.  Nagashima , N.  Iwai , J.  Yanagihara , G.  Iwata
  • Division of Surgery, Children's Research Hospital, Kyoto Prefectural University of Medicine
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Sensation of the anal region and rectum after surgery for anorectal malformations was investigated in 32 patients (17 with high type, 6 with intermediate type and 9 with low type anomaly). aged 5 to 16 years. All patients were examined as to whether or not they could appreciate sensations of touch, pain, heat and cold in the circumanal skin and in the anal canal. Rectal sensation and compliance were also examined by anorectal manometry.

All patients had normal sensation in the circumanal skin, but less than half of them had normal sensation in the anal canal. Patients with normal bowel control showed a significantly higher incidence of touch sensation in the anal canal than those with fecal incontinence or constipation. It was suggested that a sensation defect of the anal canal is related to a disturbance of discrimination between flatus and feces.

The results of rectal sensation and compliance showed that reduced elasticity of the neorectum and low rectal compliance were important factors of fecal incontinence after surgery for anorectal malformations.

Zusammenfassung

Bei 32 Patienten mit anorektalen Fehlbildungen wurde die anorektale Sensibilität postoperativ untersucht. 17 Kinder hatten eine hohe, 6 eine intermediäre und 9 eine tiefe Form der Anomalie. Das Alter lag zwischen 5 und 16 Jahren. Geprüft wurde, ob die Kinder Berührung, Schmerz, Hitze, Kälte empfinden konnten, und zwar sowohl auf der perinealen Haut wie im Bereiche des Analkanals. Elektromanometrisch wurden die Compliances und die intraanale Sensibilität auf Dehnung geprüft.

Bei allen Kindern fand sich ein normales Gefühl der perinealen Haut, jedoch weniger als die Hälfte zeigten ein normales Gefühl im Bereiche des Analkanals. Kontinente Patienten zeigten in signifikant höherem Ausmaß ein Gefühl für Berührung im Analkanal als inkontinente oder obstipierte Patienten. Es wird deshalb gefolgert, daß ein Sensibilitätsverlust im Analkanal immer zu Störungen des Diskriminationsvermögens für Luft und Stuhl führt. Darüber hinaus sind eine reduzierte Compliance und der Verlust einer anorektalen Sensibilität entscheidende Faktoren, die zu einer fäkalen Inkontinenz führen können.

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