Eur J Pediatr Surg 1995; 5(5): 277-279
DOI: 10.1055/s-2008-1066224
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rectal Suction Biopsy: Can it be Sufficient to Diagnose Neuronal Intestinal Dysplasia?

P. P. Schmittenbecher1 , A.  Schmidt1 , W.  Meier-Ruge2 , B.  Wiebecke3
  • 1Department of Pediatric Surgery (Head: Prof. Dr. I. Joppich), Dr. von Hauner's Childrens Hospital, University of Munich, Lindwurmstr. 4, Munich, Germany
  • 2Institute of Pathology (Head: Prof. Dr. M. J. Mihatsch), University of Basle, Schönbeinstr. 40, Basle, Switzerland
  • 3Institute of Pathology (Head: Prof. Dr. U. Löhrs), University of Munich, Thalkirchner Str. 36, Munich, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Rectal suction biopsy is the diagnostic procedure of choice in aganglionosis even if only mucosal tissue is obtained. In neuronal intestinal dysplasia it is essential to include parts of the submucous layer. Therefore some biopsies are unsuitable because they lack submucous tissue. In a retrospective analysis (1991-1993) this occurred in 34.9% of our biopsies. These samples were taken without attention to the level of suction. Prospectively we compared suction biopsies taken by a standard suction level (250-300 cm water column) with excision biopsies taken by scissors under speculum exposure in ten consecutive patients. Submucosa was missed in only one biopsy each, but two excision biopsies were made useless by mechanical traumatization. We conclude a correctly practised rectal suction biopsy still remains the procedure of choice for diagnostic screening in malformations of the enteric nervous system.

Zusammenfassung

Die Rektumsaugbiopsie stellt das diagnostische Verfahren der Wahl zur Abklärung einer Aganglionose dar, auch wenn nur Schleimhaut erfaßt wird. Für die Diagnose der neuronalen intestinalen Dysplasie ist es unerläßlich, Anteile der Lamina submucosa mit zu entnehmen. Da dies nicht zuverlässig gelingt, sind ein Teil der Biopsien diagnostisch unbrauchbar. Bei einer retrospektiven Analyse unserer Biopsien der Jahre 1991-1993 bestätigte sich das in 34,9% der Proben, die ohne Vorgaben zur Höhe des Sogs entnommen worden waren. Prospektiv verglichen wir bei zehn aufeinanderfolgenden Patienten Saugbiopsien, die unter vorgegebenem Sog (250-300 cm Wassersäule) entnommen wurden, mit Exzisionsbiopsien, die mit der Schere gewonnen wurden. Die Submukosa war nur in jeweils einer Biopsie nicht enthalten, aber zwei Exzisionsbiopsien waren durch mechanische Traumatisierung unbrauchbar. Die korrekt entnommene Rektumsaugbiopsie bleibt auch weiterhin das Verfahren der Wahl zur diagnostischen Abklärung von Anlagestörungen des enteralen Nervensystems.

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