Eur J Pediatr Surg 1995; 5(5): 295-298
DOI: 10.1055/s-2008-1066230
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Mediastinal Stabilization by an Expansion Prosthesis in Postoperative Congenital Diaphragmatic Hernia with Severe Pulmonary Hypoplasia

F.  Becmeur1 , P.  Horta1 , D.  Christmann4 , L.  Donato2 , A.  Livolsi3 , B.  de Geeter1 , P.  Sauvage1
  • 1Service de Chirurgie Infantile, Hôpitaux Universitaires de Strasbourg, France
  • 2Service de Pédiatrie II (Prof. J. Messer), Hôpitaux Universitaires de Strasbourg, France
  • 3Service de Pédiatrie I (Prof. J. Geisert), Hôpitaux Universitaires de Strasbourg, France
  • 4Service de Radiologie II (Prof. J. P. Walter), Hôpitaux Universitaires de Strasbourg, France
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The authors illustrate a case of right neonatal congenital diaphragmatic hernia (CDH) of Bochdalek with major pulmonary hypoplasia and postoperative massive mediastinal displacement to the right, leading to tracheal compression and recurrent respiratory distress at every attempt to wean the infant from the ventilator.

Mediastinal stabilization was obtained by placing an expansion prosthesis (of the cutaneous type) in the right hemithorax, to prevent mediastinal obstruction of the main airways.

This procedure may prove to be an original and efficient solution for the critical postoperative respiratory obstruction due to severe pulmonary hypoplasia and mediastinal mass effect in the newborn with CDH. However, this may not prevent progressive scoliosis, a serious problem frequently seen in the absence of one lung.

Zusammenfassung

Berichtet wird über eine antenatale in der 28. Schwangerschaftswoche diagnostizierte kongenitale Bochdalek- Hernie mit ausgeprägter rechter Lungenhypoplasie bei einem hypotrophen Neugeborenen (36. SSW., Geburtsgewicht 2850 g). Eine starke rechtsseitige Mediastinalverlagerung verursachte eine Obstruktion der um ihre Längsachse gedrehten und an die Wirbelsäule gedrängten Trachea, so daß eine Beatmung notwendig war.

Durch Einsatz einer extrapleuralen Expansionsprothese in den rechten Hemithorax konnte eine Stabilisation des Mediastinums erreicht und so die Trachea von der Einengung befreit werden.

Diese neuartige und effektive Behandlung bietet sich insbesondere nach chirurgischer Korrektur ausgeprägter Lungenhypoplasien an.

Die Auswirkungen einer solchen Korrektur, insbesondere auf die Wirbelsäulenstatik, sind allerdings nicht immer zufriedenstellend

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