Eur J Pediatr Surg 1980; 29(1): 9-19
DOI: 10.1055/s-2008-1066263
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Regional Lung Function after Repair of Congenital Diaphragmatic Hernia1

O. H. Nielsen , O.  Henriksen
  • From the Rigshospitalet, Copenhagen, Departments of Paediatric Surgery and Nuclear Medicine
1 This study is supported by Grant nr. 512-5827 from the Danish Medical Research Council and a grant from the Foundation of the Welander Homes.
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

In the course of follow-up investigations 12 patients, aged 21/2 to 27 years, all operated for congenital posterolateral diaphragmatic hernia, had radio-isotope pulmonary function studies performed. Regional ventilation was studied after bolus-injection of 133Xe in the hypopharynx, and regional perfusion was studied after intravenous injection of 99mTc labelled microspheres. Perfusion and ventilation were significantly lower on the left side, the perfusion being more affected than the ventilation. The volumes of distribution were equal on the two sides. The findings indicate persistence of the neonatal difference in development of the ipsilateral and the contralateral lung. It is suggested that any existing hypoplasia of the contralateral lung may also persist, although the measurements of this study, being relative, can supply no evidence for such an inference. If the pulmonary hypoplasia with congenital diaphragmatic hernia persists throughout life, this may set a prognostic limit for infants born with that anomaly.

Zusammenfassung

Bei Nachuntersuchungen von 12 Patienten im Alter von 21/2 bis 27 Jahren, die alle wegen einer angeborenen posterolateralen Zwerchfellhernie operiert worden waren, wurden Lungenfunktionsprüfungen mit Radio-Isotopen durchgeführt. Die regionale Ventilation nach Injektion von 5 ccm gasförmigem 133Xe in den Hypopharynx und die regionale Perfusion nach intravenöser Injektion von 99mTc wurden untersucht. Perfusion und Ventilation waren auf der linken Seite signifikant niedriger, wobei die Perfusion stärker betroffen war als die Ventilation. Die Volumenverteilung war auf beiden Seiten gleich. Die Ergebnisse zeigen an, daß der beim Neugeborenen vorhandene Unterschied in der Entwicklung der ipsilateralen und kontralateralen Lunge bestehen bleibt. Es wird vermutet, daß eine möglicherweise vorhandene Hypoplasie der kontralateralen Seite ebenfalls bestehen bleibt, obwohl die Messungen bei diesen Untersuchungen, da sie relativ sind, keine Stütze für eine solche Schlußfolgerung geben. Wenn die Lungenhypoplasie, die mit einer angeborenen Zwerchfellhernie einhergeht, während des weiteren Lebens bestehen bleibt, kann dadurch die Prognose von Kindern, die mit dieser Anomalie geboren werden, eingeschränkt sein.

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