Eur J Pediatr Surg 1980; 30(5): 49-52
DOI: 10.1055/s-2008-1066331
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Postoperative Komplikationen beim Morbus Hirschsprung

Postoperative Complications in Hirschsprung's DiseaseS.  Hofmann-v. Kap-herr , E.  Enger , P.  Emmrich
  • Aus der Kinderchirurgischen Univ.-Klinik Mainz (Direktor: Prof. Dr. med. S. Hofmann-v. Kap-herr) und aus der Kinderchirurgischen Univ.-Klinik Göteborg, Schweden (Direktor: Prof. Dr. med. S. Hagberg)
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Publication Date:
08 May 2008 (online)

Abstract

Early complications of Hirschsprung's disease are anastomosis leakage, mucosal ulcers in the region of the anastomosis, early ileus and early stenosis. On the basis of these criteria, we analysed 85 cases of children who underwent resection of the aganglionic segment in the years from 1969-1978 in the paediatric surgical units of the University Clinics in Mainz and Göteborg. Of 19 cases, 2 showed anastomosis leakage, 9 anastomotic ulcers, 5 early ileus, 2 early stenosis, 7 general disturbances independent from Hirschsprung's disease. Extensive aganglionosis did not produce problems in the immediate postoperative period, with the exception of the risk of secondary healing of the wound. Possible influencing factors could be: age and general condition of the child at the time of operation, operative method, experience of the operator and prophylactic administration of antibiotics.

Zusammenfassung

Frühkomplikationen bei Morbus Hirschsprung sind Anastomoseninsuffizienz, Schleimhautulzerationen im Bereich der Anastomose, Frühileus und Frühstenose (selten). Nach diesen Kriterien wurden 85 Kinder, die in den Jahren 1969-1978 in den Kinderchirurgischen Universitätskliniken Göteborg und Mainz einer Resektion des aganglionären Abschnittes unterzogen wurden, analysiert. 19 Fälle zeigten 2 Anastomoseninsuffizienzen, 9 Anastomosenulzerationen, 5 Frühileus, 2 Frühstenosen, 7 allgemeine, Hirschsprung-unabhängige Störungen. Langstreckige Aganglionosen machten mit Ausnahme der Gefahr von Wundheilungsstörungen in der Anfangsphase keine Probleme. Mögliche Ursachen können sein: Alter und Allgemeinzustand des Kindes zum Zeitpunkt der Operation, Operationsmethode, Erfahrungen des Operateurs und prophylaktische Antibiotikagaben.

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