Eur J Pediatr Surg 1980; 31(12): 387-397
DOI: 10.1055/s-2008-1066450
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

In-dwelling Urinary Catheters in Childhood Spinal Paralysis

R. A. Minns1 , J. C. Oag , S. W. Duffy1 , J. K. Brown , G.  Stark , E.  McClemont
  • 1Dept. of Child Life and Health, Edinburgh, Scotland
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

In Edinburgh, long-term in-dwelling urinary catheters are presently the cornerstone of neuropathic bladder management in children. 48 children have been assessed before the IDC and again after the longest possible period of catheterisation (maximum duration 9 years).
Analysis of the results showed that long-term IDCs resulted in significantly improved continence, urinary infections, and no deterioration in the structure or function of the upper or lower renal tract.
Remediable complications were recorded predominantly in males and these are discussed together with many of the practical management problems likely to be encountered.
It is suggested that the place for long-term IDCs in the management of the child's neuropathic bladder should be infants and young children of either sex with poor or deteriorating renal function, and for the provision of social continence in the school age or older child it should be restricted to females or to males with "unsafe" bladders who are unsuitable for, or intolerant of penile appliances.

Zusammenfassung

In Edinburgh ist zur Zeit der Dauerkatheter (IDC) die Grundlage für die Behandlung der neuropathischen Blase bei Kindern. 48 Kinder wurden vor der IDC und nach der längstmöglichen Periode (Maximum 9 Jahre) untersucht.
Die Analyse der Resultate zeigte, daß die Dauerkatheter-Behandlung zu einer signifikant gebesserten Kontinenz und zu einer Besserung der Harninfektionen führte. Es wurde keine Verschlechterung von Form und Funktion des oberen oder unteren Harntraktes gefunden.
Behebbare Komplikationen wurden vorwiegend bei männlichen Kindern beobachtet. Sie wurden zugleich mit einer Reihe von praktischen Problemen der Behandlung, die man zu erwarten hat, besprochen.
Es wird empfohlen, daß die IDC-Behandlung der kindlichen neurogenen Blase bei Säuglingen und jungen Kindern beiderlei Geschlechts mit schlechter oder sich verschlechternder Nierenfunktion ihren Platz haben sollte. Zur Sicherung der sozialen Kontinenz im Schulalter oder beim älteren Kind sollte der Dauerkatheter auf Mädchen oder auf Knaben mit ,,unsicherer Blase", die eine penile Ableitung nicht vertragen, beschränkt werden.

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