Eur J Pediatr Surg 1996; 6(2): 107-109
DOI: 10.1055/s-2008-1066484
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Extra-Lobar Intra-Abdominal Pulmonary Sequestration

M.  Samuel , D. M. Burge
  • Department of Paediatric Surgery, Wessex Regional Centre for Paediatric Surgery, East Wing, Southampton General Hospital, Southampton, UK
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

An ultrasonography scan detected a left upper quadrant abdominal mass in a fetus of 20 weeks gestation. The mass was confirmed by a postnatal ultrasonography scan, computerized tomography and magnetic resonance imaging prior to surgery. The sonographic characteristic of this lesion was that of a homogenous echogenic mass embedded in the left diaphragmatic crus, which moved with respiration. Histopathological evaluation of the mass demonstrated alveolar and bronchial tissue, with its own visceral pleural covering corroborating the diagnosis of extra-lobar intra-abdominal pulmonary sequestration. Surgical excision is a valid recommendation because of the uncertainty of preoperative diagnosis of this uncommon malformation.

Zusammenfassung

Bei einer pränatalen Ultraschalluntersuchung wurde im linken oberen Quadranten des Abdomens eines Föten ein Tumor diagnostiziert. Der Befund wurde postnatal sowohl durch Ultraschall wie CT wie eine NMR-Untersuchung bestätigt. Dabei fand sich eine homogene in das linke Crus diaphragmaticum eingebettete, echodichte, atemverschiebliche Struktur. Der Tumor wurde durch Laparotomie entfernt und zeigte histologisch alveoläre und bronchiale Elemente, bedeckt von einer eigenen Pleura visceralis, was die Diagnose einer intraabdominellen Lungensequestration bestätigte.

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