Eur J Pediatr Surg 1996; 6(3): 155-158
DOI: 10.1055/s-2008-1066495
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Pretreatment with [131I] Metaiodobenzylguanidine and Surgical Resection of Advanced Neuroblastoma

E. J. van Hasselt1 , H. A. Heij1 , J.  de Kraker2 , A.  Vos1 , P. A. Voûte2
  • 1Department of Paediatric Surgery, Emma Kinder Ziekenhuis/Academic Medical Centre, Meibergdreef 9, 1105 AZ Amsterdam, The Netherlands
  • 2Department of Paediatric Oncology, Emma Kinder Ziekenhuis/Academic Medical Centre, Meibergdreef 9, 1105 AZ Amsterdam, The Netherlands
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Pretreatment with [131I] metaiodobenzylguanidine (MIBG) followed by surgical resection in advanced neuroblastoma (stage 3 and 4) has been studied in relation to resectability, morbidity and mortality, survival rate after two years, control of distant metastasis and serum levels of LDH as prognostic factors.

Twenty-one patients with advanced neuroblastoma were primarily treated with MIBG radiotherapy, followed by surgical resection.

Sixteen patients had stage 4 disease. Between 2 and 6 courses of MIBG treatment were given per patient.

In 17 patients gross complete resection was achieved. Two patients developed complications directly related to the operation, one died as a result of this. The overall mortality was 38%.

MIBG therapy resulted in partial response in 13 patients and in stable disease in 8 patients.

Two years survival in the group with partial response was 86% and in the group with stable disease 28%. Because of the resulting excellent general condition of the patients the interval between pretreatment with MIBG and surgery could be very short.

Follow-up till December 1994 showed that 13 children were alive for 3 to 47 months. Seven had no evidence of disease.

Preoperative MIBG de novo treatment in advanced neuroblastoma is equal to induction chemotherapy, but less toxic.

Zusammenfassung

Es wurde untersucht, in welchem Maße sich die Resektion von fortgeschrittenen Neuroblastomen (Stadien III und IV) nach Vorbehandlung mit (131 -J) Metajod-Benzylguanidin (MIBG) auf die Resektabilität, Morbidität und Überlebensrate dieser Patienten auswirkt, bei Berücksichtigung von Fernmetastasen und LDH-Serumwerten als prognostische Faktoren.

Fünfundzwanzig Kinder mit fortgeschrittenen Neuroblastomen wurden präoperativ einer MIBG-Strahlenbehandlung unterzogen. Sechzehn Patienten waren im Stadium IV. Pro Patient wurden zwei bis sechs MIBG-Behandlungen durchgeführt. Bei dreizehn Kindern kam es zu einem partiellen Respons auf die MIBG-Behandlung (über 50%ige Reduktion der Tumorgröße), bei acht Patienten blieb der Zustand stabil (weniger als 50%ige Reduktion des Tumorvolumens).

Bei 17 Patienten konnte der Tumor bei der Operation vollständig entfernt werden, bei zwei davon traten unmittelbar postoperative Komplikationen auf, an denen ein Kind verstarb.

Die Zweijahresüberlebensrate in der Gruppe mit partiellem Rcspons war 86%, in der Gruppe mit stabilem Respons lag sie bei 28%. Die Gesamtmortalität betrug 38% (8 von 21). Fünf Patienten starben an der Grunderkrankung, drei starben an Behandlungskomplikationen, zwei an Septikämie, und ein Kind postoperativ an einer Arrosionsblutung der Arteria linealis.

Die Nachuntersuchung bis Dezember 1984 ergab, daß 13 Kinder 3 bis 47 Monate nach Behandlungsbeginn in gutem Allgemeinzustand waren. Sieben waren in kompletter Remission.

Die präoperative MIBG-Vorbehandlung bei fortgeschrittenem Neuroblastom (Stadium III und IV) hatte in dieser Studie geringere toxische Nebenwirkungen bei gleicher Effektivität wie eine konventionelle Chemotherapie.

    >