Eur J Pediatr Surg 1996; 6(4): 243-244
DOI: 10.1055/s-2008-1066520
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Total Tubular Duplication of the Colon and Distal Ileum Combined with Transmesenteric Hernia: Surgical Management and Long-Term-Results

D. C. Keramidas , D. M. Demetriades
  • Pediatric Surgery, Aghia Sophia Children's Hospital, Athens, Greece
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

A two-year-old male with total tubular duplication of the colon and distal ileum combined with transmesenteric hernia is presented. Recurrent abdominal pain, distention of the abdomen and chronic constipation were the main complaints. A side-to-side anastomosis created through the lowermost part of the common wall of the duplication and colon proper, plus closure of the mesenteric defect and excision of the duplicated ileal loops relieved the patient of all symptoms. Postoperative stagnation of the stool in the closed hollow end of the duplication caused distention developing into a prolapsing pouch which required excision by transanal approach six years after the laparotomy.

Zusammenfassung

Ein zweijähriger Knabe, mit totaler tubulärer Duplikation des Kolons und des distalen Ileums sowie einer transmesenterialen Hernie wird vorgestellt. Die Hauptsymptome bestanden in rezidivierenden Bauchschmerzen, geblähtem Abdomen und chronischer Verstopfung. Es wurde eine Seit-zu-Seit-Anastomose im Bereiche der gemeinsamen Wandung des tiefsten Punktes der Duplikatur und des normalen Kolons durchgeführt. Gleichzeitig wurde der mesenteriale Defekt verschlossen und die gedoppelten lleumschlingen entfernt. Postoperativ war der Patient beschwerdefrei. 6 Jahre nach der Laparotomie kam es jedoch zu einem Stuhlverhalt in dem verschlossenen, blinden Ende der Duplikatur. Der prolabierende Sack mußte durch einen transanalen Zugang reseziert werden.

    >