Eur J Pediatr Surg 1996; 6(5): 265-269
DOI: 10.1055/s-2008-1066524
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Helicobacter Pylori Infection in Symptomatic and Asymptomatic Children: A Prospective Clinical Study

H.  Öztürk1 , M. .E. Şenocak1 , B.  Uzunalimoğlu2 , G.  Hasçelik3 , N.  Büyükpamukçu1 , A.  Hiçsönmez1
  • 1Department of Pediatric Surgery, Hacettepe University, Medical Faculty, Ankara, Turkey
  • 2Department of Pathology, Hacettepe University, Medical Faculty, Ankara, Turkey
  • 3Department of Microbiology, Hacettepe University, Medical Faculty, Ankara, Turkey
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

It is well known that Helicobacter pylori Infection is extremely common throughout the world, but most infected persons do not develop ulceration and remain asymptomatic. This study was undertaken in order to determine the prevalence of H. pylori infection, the age distribution, and the factors that may affect the frequency of H. pylori infection. We evaluated the presence of antibody against H. pylori in children and adolescents, we also assessed the efficacy of noninvasive and invasive methods for detection of H. pylori infection in children who had undergone upper gastrointestinal endoscopy. We evaluated 43 males and 18 females whose ages ranged from 1 to 17 years (mean age: 9.4 ± 4.2). 29 of all cases were symptomatic and 32 were asymptomatic. H. pylori infection was present in 49% of the studied cases. The data were analysed by Fisher's exact chi-square and Mantel-Haenszel tests. It was found that H. pylori infection graphically increased with age in both groups from 25 % at ages 3-5 to 80 % at ages 16-20. But no association was determined statistically between age and H. pylori positivity (p<0.05). H. pylori infection was determined in 14 (48%) and 16 (50%) cases in symptomatic and asymptomatic groups respectively. There was no significant difference between H. pylori and either group (p>0.05).

According to the endoscopy findings, the symptomatic group was divided into two subgroups: children with peptic ulcer and children with non-ulcer dyspepsia (NUD). An attempt was made to compare ulcer, non ulcer dyspepsia and asymptomatic cases with H. pylori positivity, but no significant relation could be established between the groups (p>0.05). 14 (23%) of the cases had previous gastric and/or intestinal complaints in their parents (positive family history). There was a significant, statistically positive relation between family history and symptoms (p<0.01). Nevertheless, no association was found between H. pylori infection and family history (p>0.05). There were no significant differences in H. pylori infection related to sex, type of housing, location of housing, socio-economic status (SES) or source of water supply. It is concluded that H. pylori infection has a high prevalence in our country. Although endoscopic evaluation is an invasive method, under our conditions, histopathological examination with 97 % is shown to be much more sensitive in determination of H. pylori infection. Since no community difference was determined in the prevalence of H. pylori infection, all children should be considered to be under the threat of the same risk.

Zusammenfassung

Die Heliobacter-pylori-Infektion ist weltweit sehr häufig, wenn auch die meisten infizierten Personen nie Ulzera entwikkeln und asymptomatisch bleiben. Die vorliegende Untersuchung wurde durchgeführt, um die Häufigkeit einer Heliobacter-pylorus-Infektion, die Altersverteilung der betroffenen Patienten und die Faktoren, die zu einer Infektion führen können, näher zu untersuchen. Dabei wurden die Antikörper gegen Heliobacter pylori bei Kindern und Jugendlichen ebenso untersucht wie die Wirksamkeit nicht invasiver und invasiver Methoden im Rahmen einer Endoskopie des oberen Magen-Darm-Traktes. Insgesamt wurden 23 Knaben und 18 Mädchen im Alter von 1-17 Jahren (Durchschnittsalter 9,4±4,2 Jahre) untersucht. 29 Patienten waren symptomatisch, 32 asymptomatisch. Eine Heliobacter-pylori-Infektion wurde bei 49% der Untersuchten nachgewiesen. Die Daten wurden nach dem Fisherschen Chi-square und dem Mantel-Haenszel-Test untersucht. Dabei zeigte es sich, daß die Heliobacter-pylori-Infektion mit dem Alter sowohl bei Knaben wie Mädchen von 25 % im Alter von 3-5 Jahren auf 80% im Alter von 16-20 Jahren zunahm. Es konnte allerdings keine Relation zwischen dem Auftreten von Krankheitssymptomen und dem Alter festgestellt werden (p>0.05). Die Infektion wurde bei 14 (48%) der symptomatischen Patienten und 16 (50%) der asymptomatischen gefunden. Ein signifikanter Unterschied zwischen beiden Gruppen bestand somit nicht (p>0.05).

Entsprechend den endoskopischen Befunden wurde die symptomatische Gruppe in zwei Untergruppen unterteilt: Kinder mit peptischen Ulzera und Kinder mit einer nicht ulzerösen Dyspepsie. Beim Vergleich der Patientengruppen mit Ulcus ventriculi, nicht ulzeröser Dyspepsie und asymptomatischen Patienten im Hinblick auf einen Nachweis von Heliobacter pylori konnte kein signifikanter Unterschied zwischen den Gruppen gefunden werden. Bei 14 (23%) der Patienten fand sich eine positive Familiengeschichte, d. h. die Kinder hatten bereits früher unter gastrischen Beschwerden gelitten oder es fanden sich entsprechende Symptome bei ihren Eltern. Zwar fand sich eine signifikante Beziehung zwischen der Familiengeschichte und Magensymptomen (p<0.01), aber es konnte keine Beziehung zwischen einer Heliobacter-pylori-Infektion und einer Familienanamnese gefunden werden. Es fand sich auch kein signifikanter Unterschied in den Gruppen mit oder ohne Heliobacter-pylori-Infektion bezüglich des Geschlechtes, der Wohnbedingungen, der Lage der Wohnung, des sozialen Slatus, der Wasserversorgung. Aus den Untersuchungen wird gefolgert, daß die Heliobacter-pylori-Infektion in der Türkei weit verbreitet ist. Die histopathologische Untersuchimg zeigt eine Sensitivität von 97 % und vermag eine Heliobacter-pylori-Infektion zu verifizieren. Das Risiko für eine solche Infektion ist für alle Kinder, unabhängig von ihrem sozialen Umfeld, gleich hoch.

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