Dtsch Med Wochenschr 1982; 107(45): 1722-1725
DOI: 10.1055/s-2008-1070195
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Wernicke-Enzephalopathie bei chronischer gastropankreatischer Erkrankung mit Pylorusstenose

Wernicke's encephalopathy in chronic gastropancreatic disease with pyloric stenosisB. Bohnert
  • Neurologische Abteilung des Brüder-Krankenhauses Trier
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei einer 17jährigen Patientin und einem 48jährigen Patienten, die beide an einer chronischen gastropankreatischen Erkrankung mit Pylorusstenose litten und bereits ein subklinisches Thiamindefizit aufwiesen, wurde während kohlenhydratreicher Infusionsbehandlung innerhalb von 4 Wochen eine akute Wernicke-Symptomatik manifest. Parenterale Behandlung mit hohen Dosen Thiamin (200 mg/d bzw. 360 mg/d) führte zu weitgehender Rückbildung der Symptome. Wegen der ungünstigen Prognose der Wernicke-Enzephalopathie wird empfohlen, chronisch intestinal erkrankten und parenteral ernährten Patienten prophylaktisch Thiamin in Tagesdosen von 50-100 mg zu geben.

Abstract

The acute symptomatology of Wernicke's syndrome was observed in a 17-year-old female patient and a 48-year-old male patient. They were both affected by chronic gastropancreatic disease with pyloric stenosis and showed already subclinical thiamine deficiency. Symptoms occurred within 4 weeks of an infusion regime rich in carbohydrates. Parenteral administration of high doses of thiamine (200 mg/d and 360 mg/d) led to clear-cut regression of symptoms. Due to the unfavourable prognosis of Wernicke's encephalopathy prophylactic administration of thiamine in a daily dosage of 50-100 mg is recommended in patients with chronic intestinal disease and parenteral nutrition.

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