Eur J Pediatr Surg 1999; 9(5): 289-293
DOI: 10.1055/s-2008-1072265
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Nissen Fundoplication and Boix-Ochoa Antireflux Procedure: Comparison between Two Surgical Techniques in the Treatment of Gastroesophageal Reflux in Children

Z.  Cohen , S.  Fishman , A.  Yulevich , E.  Kurtzbart , A. J. Mares
  • Department of Pediatric Surgery, Soroka Medical Center, Faculty of Health Sciences, Ben-Gurion University of the Negev, Beer-Sheva, Israel
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Over a period of 19 years an antireflux procedure was performed for gastroesophageal reflux in 59 children. Thirty-two patients underwent Nissen fundoplication and 27 children underwent the Boix-Ochoa antireflux procedure. Six patients died between two and 15 months post surgery of unrelated causes. Follow-up period from six months to 18 years was available in 45 (85 %) of the surviving patients.

This report summarizes the complications and long-term results with the two surgical procedures and their comparisons. The follow-up evaluation included parental interview and physical examination. Upper GI series and pH monitoring were performed only in children with signs and symptoms of recurrent GER or other post-operative complications. At follow-up with a mean period of 8.7 years following Nissen fundoplication, 87.5 % showed good results without any residual symptoms. However, the overall complication rate was as high as 50 %. Following the Boix-Ochoa antireflux procedure, 17 (81 %) children showed excellent results while four children had recurrent GER. This occurred in two neurologically impaired children and two patients following esophageal atresia repair. No other post-operative complications were encountered with the Boix-Ochoa antireflux procedure.

In our experience, the Boix-Ochoa antireflux procedure should be the procedure of choice in the surgical treatment of GER in otherwise normal children while the Nissen fundoplication is preferable in neurologically impaired children and in patients with GER following esophageal atresia repair.

Zusammenfassung

In einem Zeitraum von 19 Jahren wurde bei 59 Kindern eine Antirefluxoperation durchgeführt. Bei 32 Kindern erfolgte diese in Form einer Fundoplikation nach Nissen, bei 27 durch ein Antirefluxverfahren nach Boix-Ochoa. Sechs Patienten verstarben 2-15 Monate postoperativ an nicht operationsbedingten Folgen. Sechs Monate bis 18 Jahre später erfolgte eine Nachuntersuchung bei 45 (85 %) der überlebenden Patienten. Hierbei wurden sowohl die klinischen Daten wie Röntgenuntersuchungen und pH-metrische Kontrollen durchgeführt, letztere jedoch nur bei den Kindern, die Zeichen eines Refluxrezidives oder andere postoperative Komplikationen aufwiesen. Nach einer durchschnittlichen Beobachtungszeit von 8,7 Jahren zeigten 87,5% der Patienten mit einer Fundoplikation nach Nissen gute Ergebnisse ohne Restbeschwerden. Hingegen war die Komplikationsrate bei diesem Verfahren hoch (50%), wenn auch nicht alle Komplikationen direkt mit der Fundoplikation oder retroösophagealen Hiatusplastik zu tun hatten.

Nach dem Verfahren von Boix-Ochoa zeigten 17 (81%) der Kinder ausgezeichnete Ergebnisse, 4 Kinder hatten einen gastroösophagealen Reflux. Das Rezidiv trat bei zwei neurologisch behinderten Patienten auf und bei zwei Kindern mit Korrektur einer Ösophagusatresie. Keine anderen postoperativen Komplikationen waren bei dem Verfahren nach Boix-Ochoa zu beobachten.

Schlußfolgerung: Das Antirefluxverfahren nach Boix-Ochoa sollte das Verfahren der Wahl bei der Behandlung gastroösophagealen Refluxes sein mit Ausnahme von neurologisch behinderten Kindern und Patienten nach Korrektur einer Ösophagusatresie, wo das Verfahren von Nissen zu bevorzugen ist.

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