Eur J Pediatr Surg 2000; 10(3): 177-181
DOI: 10.1055/s-2008-1072352
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Necrotising Enterocolitis (NEC) - Methods of Treatment and Outcome: A Comparative Analysis of Scottish (Glasgow) and Polish (Western Pomerania) Cases*

Beata  Badowicz , Irena  Latawiec-Mazurkiewicz
  • Paediatric Surgery Clinic, Pomeranian Medical University, Szczecin, Poland (Head of Department: Ass. Prof. Irena Latawiec-Mazurkiewicz)
* The paper was presented at the I. Symposium on NEC, Warsaw, Poland, may 22, 1998.
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Aim of the Work: The aim of the work was to compare methods of treatment and outcome in newborns with necrotising enterocolitis (NEC) in two regional centres.
Methods: Medical files of 125 newborns with NEC, treated from 1990 to 1995 in two centres - Royal Hospital for Sick Children, Glasgow, Scotland, and Western Pomerania, Poland - have been analysed retrospectively. The following criteria have been studied: birth weight, gestational age, sex, risk factors, initial NEC symptoms, time of onset of the disease, x-ray findings, NEC staging, treatment protocols, outcome and complications.
Results: The overall mortality was 32.8%; 34.4% in Glasgow vs. 31.3% in Pomorze. Higher incidence of NEC in the group of full-term babies was observed: 31.2%. Drainage under local anaesthesia was performed in 27 Scottish newborns; none of the Polish babies were treated by this method.
Conclusions: The overall results of different treatment protocols in both centres are similar. However, Scottish newborns tended to be younger, smaller and more severely ill. Less aggressive treatment - i.e. peritoneal drainage can be a successful alternative for these tiny, very sick babies.

Zusammenfassung

Arbeitsziel: Ziel der Arbeit war der Vergleich der Behandlungsverfahren und der Behandlungsergebnisse von Neugeborenen mit Enterocolitis necroticans (NEC) in 2 regionalen Zentren.
Methoden: Die Krankheitsgeschichten der 125 Neugeborenen mit NEC wurden analysiert. Alle Neugeborenen wurden in 2 Zentren: Glasgow (Schottland) und Westpommern (Polen) behandelt. Die folgenden Angaben wurden bewertet: Geburtsgewicht, Schwangerschaftsdauer, Geschlecht, Risikofaktoren, die ersten NEC-Symptome, Krankheitsbeginn, Röntgenbefunde, NEC-Grad, Behandlungsverfahren, Ergebnisse und Komplikationen.
Ergebnisse: Die durchschnittliche hohe Mortalität betrug 32,8%; Gruppe Glasgow 34,4%, Gruppe Westpommern 31,3%. Bei vollausgetragenen Neugeborenen wurde häufiger eine NEC beobachtet (31,2%). Eine primäre Peritonealdrainage (Lokalanästhesie) wurde bei 27 schottischen Neugeborenen angelegt. Bei polnischen Neugeborenen wurde diese Methode nicht verwendet.
Zusammenfassung: Die Behandlungsergebnisse in beiden Zentren sind annähernd gleich, dennoch waren die schottischen Neugeborenen jünger, mit niedrigerem Geburtsgewicht und in schlechterem Allgemeinzustand als die polnischen Neugeborenen. Die Peritonealdrainage kann unter besonderen Umständen als günstigere Alternative zur eingreifenderen Operation angesehen werden.

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