Eur J Pediatr Surg 2000; 10(3): 186-190
DOI: 10.1055/s-2008-1072354
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

A New Polyurethane Anal Plug in the Treatment of Incontinence after Anal Atresia Repair

W.  Pfrommer1 , A. M. Holschneider1 , N.  Löffler1 , B.  Schauff1 , B. M. Ure2
  • 1Department of Pediatric Surgery, Kinderkrankenhaus der Stadt Köln, Cologne, Germany
  • 2University Children's Hospital "Wilhelmina", University of Utrecht, The Netherlands
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

38 totally or partially incontinent patients following imperforate anus repair (age 6-15 years) tested a new polyurethane (PU) anal plug against another, widely used anal plug (PVA) in a randomized crossover trial. Plugs were tested 3 weeks each, data concerning bowel habits, handling and plug-related problems were collected by questionnaire before trial, at time of product change and after trial.
Results: 15 of 38 patients did not complete the protocol, among them 6 with anal canal diameters too small for the smallest plug. During plug use, patients experienced enhanced awareness of repletion and urge. Stool consistence did not change in 82% of patients. There were no changes in children constipated prior to study (n = 8/23).
12/23 children were absolutely clean during use of either plug. 15 patients (68%) using the PU plug and 10 (45%) using the PVA plug felt secure from soiling during plug use. 74% of patients preferred the PU plug. Painful plug insertion, a feeling of pressure inside the anal canal and painful plug removal were reported with both plugs, but were less frequent with the PU plug.
Conclusion: Anal plugs, regardless of their make, offer absolute cleanliness for periods of several hours to 66% of our incontinent patients. The PU plug (Conveen®, Coloplast) is preferred by the patients and offers greater security than the PVA plug.

Zusammenfassung

38 teil- oder inkontinente Patienten nach Analatresiekorrektur im Alter zwischen 6 und 15 Jahren testeten in einer prospektiven, randomisierten Crossover-Studie einen neuen Anal-Tampon aus Polyurethan (PU) gegen einen seit mehreren Jahren erhältlichen Anal-Tampon (PVA). Alle Patienten testeten beide Analtampons für jeweils 3 Wochen. Zu Beginn der Studie, nach der ersten Testphase und am Ende, wurden Daten zu Stuhlgewohnheiten, Handhabung und zu Problemen mit den Anal- Tampons per Fragebogen erhoben.
Ergebnisse: 15 von 38 in die Studie aufgenommenen Patienten brachen die Studie ab, hierunter 6 Patienten, deren Analkanal für den kleinsten Analtampon zu eng war. Bei der Verwendung eines Anal-Tampons verbesserte sich die Sensibilität der Kinder für Stuhldrang und Völlegefühl. Während der Testphase trat bei 82% der Patienten keine Änderung der Stuhlkonsistenz auf, insbesondere nicht bei den Kindern, welche vor Studienbeginn obstipiert gewesen waren (n = 8/23).
12/23 Kinder waren während des Tampongebrauchs vollkommen kontinent. 15 Kinder (68%) fühlten sich mit dem Polyurethan-Tampon, 10 Patienten (45%) mit dem PVA-Tampon sicher vor Stuhlschmieren. 74% der Kinder mit Analatresie bevorzugten den neuen Polyurethan-Tampon. Schmerzhaftes Einführen, ein Druckgefühl und schmerzhaftes Entfernen des Tampons wurden als häufigste Probleme des Tampongebrauchs genannt und waren bei Gebrauch des PU-Tampons seltener.
Schlussfolgerung: Unabhängig von der Art des Tampons bieten Analtampons für 66% unserer inkontinenten Patienten absolute Sauberkeit für mehrere Stunden. Der PU-Tampon (Conveen®, Coloplast) wird von den Patienten bevorzugt und ist sicherer bezüglich Stuhlschmierens.

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