Eur J Pediatr Surg 2000; 10(3): 212-215
DOI: 10.1055/s-2008-1072361
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Treatment of a Case of Congenital Pseudarthrosis of the Tibia-Fibular Osteosynthesis

J. M. Gennari , Th.  Merrot , M.  Bergoin
  • CHU Nord Service de Chirurgie Infantile (Pr. Bergoin), Marseille, France
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

We report the results of a case of congenital pseudarthrosis of the tibia treated by tibiofibular synthesis. A 1-year old girl was first treated by intramedullary fixation followed by an intertibiofibular bone graft. This method failed. She then underwent a new operation that was associated two simultaneous approaches, correction of the axis, tibiofibular synthesis and a new intertibiofibular bone graft. Union was achieved four months later. The child has now been followed up for 20 years. During this time, she has led a normal life as we have observed a "tibialisation" of the fibula. Intramedullary fixation has a success rate of 75% but requires repetitive insertion of intramedullary or telescopic rods. Transplantar intramedullary rods are responsible for significant ankle stiffness. Tibiofibular synthesis associated with an intertibiofibular bone graft after correction of the axis is the equivalent of vascularised graft of the fibula but with neither the difficulties of microsurgery nor valgus deformities of the ankle.

Zusammenfassung

Es wird ein einjähriges Mädchen mit einer kongenitalen Pseudarthrose der Tibia vorgestellt. Die Behandlung erfolgte zunächst mit einer intramedullären Nagelung, jedoch ohne Erfolg. In einer zweiten Operation wurde die Achse korrigiert, eine tibiofibulare Synthese vorgenommen und ein intertibiofibularer Span eingesetzt. Eine Konsolidierung wurde 4 Monate später erreicht. Das Kind konnte 20 Jahre lang nachuntersucht werden. Sie führt seit der Operation ein normales Leben, wobei eine Tibialisierung der Fibula eingetreten ist. Die Autoren folgern, dass die intramedulläre Fixation zwar eine Erfolgsrate von 75% besitzt, jedoch ein wiederholtes Einführen von intramedullären oder Teleskopnägeln erfordert. Werden die Nägel transplantar eingesetzt, kommt es zur Sprunggelenksversteifung. Der vorgeschlagene Weg bei diesem schwer zu behandelnden Krankheitsbild stellt eine gute Alternative dar.

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