Eur J Pediatr Surg 2000; 10(4): 252-257
DOI: 10.1055/s-2008-1072369
Case report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Congenital Cervical Teratoma in Neonates Case Report and Review

F.  Elmasalme1,2 , M.  Giacomantonio2 , K. D. Clarke3 , E.  Othman3 , S.  Matbouli1
  • 1Department of Pediatric Surgery, Maternity and Children's Hospital, Jeddah, Saudi Arabia
  • 2Dept. of Pediatr. Surgery, Div. of Pediatric General Surgery, IWK Grace Health Centre, Dalhousie University, Halifax, Nova Scotia, Canada
  • 3Dept. of Pediatr. Surgery, Div. of Otolaryngology, IWK Grace Health Centre, Dalhousie University, Halifax, Nova Scotia, Canada
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Cervical teratomas are uncommon neoplasms. Although these lesions are histologically benign they are usually large and may cause airway obstruction. Cervical teratomas are usually diagnosed at birth. In-utero diagnosis is possible by prenatal ultrasound which assists in planning early airway management and surgical intervention. Mortality is significant but prognosis is good with airway control and complete surgical excision. However, pressure injury of contiguous structures can limit resectability and adversely affect outcome. Malignant cervical teratoma with metastasis has been reported mostly arising in adults with poor outcome. We present nine cases of neonatal cervical teratoma identified at two institutions between 1984 and 1996. One patient died before surgical intervention. All others underwent resection. There was one intraoperative death and one postoperative death. The remaining six patients did well postoperatively with no significant sequelae with 3 to 14 years follow-up.

Zusammenfassung

Zervikale Teratome sind ungewöhnliche Tumoren. Obwohl die Geschwülste histologisch gutartig sind, verursacht ihre Größe häufig Atemwegsobstruktionen. Die zervikalen Teratome werden gewöhnlich bei der Geburt diagnostiziert, aber auch eine pränatale Diagnostik mittels Ultraschall ist möglich und notwendig, um einen optimalen Entbindungsweg festzulegen. Die Mortalität ist zwar erhöht, die Prognose bei gutartigen Teratomen jedoch gut, wenn eine vollständige chirurgische Entfernung gelingt. Diese kann allerdings bei Einbezug wichtiger benachbarter Strukturen schwierig sein. Auch durch Druckatrophie bedingte Veränderungen können die Prognose beeinträchtigen. Vor allem bei Erwachsenen werden auch maligne zervikale Teratome mit Metastasierung beschrieben, in der vorliegenden Arbeit werden 9 Fälle angeborener zervikaler Teratome, die zwischen 1984 und 1996 diagnostiziert wurden, vorgestellt. Ein Patient starb vor dem chirurgischen Eingriff, bei den anderen 5 konnte eine Resektion durchgeführt werden. Trotzdem kam es zu einem intraoperativen und einem postoperativen Todesfall. Die sechs verbleibenden Patienten zeigten 3-14 Jahre nach dem operativen Eingriff keine Probleme.

    >