Eur J Pediatr Surg 2000; 10(6): 360-364
DOI: 10.1055/s-2008-1072391
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Gastroesophageal Reflux and Diaphragmatic Motility after Repair of Congenital Diaphragmatic Hernia

G.  Fasching1 , A.  Huber2 , E.  Uray2 , E.  Sorantin3 , F.  Lindbichler3 , J.  Mayr2
  • 1Department of Pediatric Surgery, Preyer Children's Hospital, Vienna, Austria
  • 2Department of Pediatric Surgery, University of Graz Medical School, Austria
  • 3Department of Pediatric Radiology, University of Graz Medical School, Austria
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

At the Department of Pediatric Surgery in Graz, 31 boys and 23 girls were operated on for congenital diaphragmatic hernia (CDH) from 1978 to 1994. In 49 patients the defect was on the left, in five on the right side. In 46 cases, the hernia was diagnosed within the first week of life; in eight children at a later date. 19 children (35%) died. 25 of the 35 survivors (71%) came to a follow-up examination on average 9.4 (1-17) years after the operation. 24 h pH-monitoring or manometry and Upper G.I. series revealed pathological gastroesophageal reflux (GER) in 16 patients. Nine children were treated conservatively; in seven patients an antireflux procedure was performed. A thoracic position of the stomach or left liver lobe, presence of a hernial sac, gestational age, prenatal diagnosis, use of a patch or severity of lung hypoplasia did not significantly influence the incidence of GER. In three patients, a hiatal hernia was found. The motility of the diaphragm was documented with M-mode sonography (n = 18); a restricted motility could be demonstrated in five patients. GER is very common in patients after repair of CDH. We recommend long-term follow-up with special interest in respect of GER.

Zusammenfassung

An der Univ.-Klinik für Kinderchirurgie in Graz wurden in den Jahren 1978-1994 31 Knaben und 23 Mädchen wegen einer angeborenen Zwerchfellhernie operiert. 49-mal fand sich der Defekt links, fünfmal rechts. Bei 46 Neugeborenen wurde die Zwerchfellhernie in der ersten Lebenswoche diagnostiziert, acht Kinder wurden später operiert. 19 (35%) der Kinder sind verstorben. 25 (71%) Kinder konnten nach durchschnittlich 9,4 (1-17) Jahren nachuntersucht werden. Insgesamt konnte durch eine Ösophagusmanometrie, 24 h-pH-Metrie und/oder eine Schluckpassage bei 16 Patienten ein pathologischer GÖR nachgewiesen werden; bei sieben Kindern wurde eine Fundoplikation durchgeführt. Dreimal fand sich eine Hiatushernie. Die M-mode-Sonographie des Zwerchfells (n = 18) zeigte bei fünf Kindern eine eingeschränkte Zwerchfellbeweglichkeit. Das Gestationsalter, die präoperative Position des Magens oder Leberanteils im Thorax, das Vorliegen eines Bruchsacks oder die Art des Defektverschlusses wiesen keine Korrelation zum Auftreten eines GÖR auf. Der GÖR ist nach Operation einer angeborenen Zwerchfellhernie häufig; Spätkontrollen mit Refluxdiagnostik werden empfohlen.

    >