Eur J Pediatr Surg 1987; 42(1): 26-30
DOI: 10.1055/s-2008-1075548
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Carbohydrate Metabolism in Infants with Biliary Atresia Kohlehydratstoffwechsel bei Kindern mit Gallengangsatresien

K. Naito, S. Suita, K. Ikeda, T. Doki, N. Handa
  • Department of Paediatric Surgery, Faculty of Medicine, Kyushu University, 3-1-1, Maidashi, Higashi-ku, Fukuoka, Japan
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Summary

Carbohydrate metabolism in 9 infants with biliary atresia (BA) was investigated preoperatively and during the early postoperative period when these infants were on parenteral nutrition for 7 days. Findings were compared with data on infants without liver dysfunction. Changes of plasma glucose, immunoreactive insulin (IRI) and C-peptide immuno-reactivity (CPR) in the biliary atresia group with moderate liver fibrosis were the same as those in the control group. However, in one patient with marked liver fibrosis, the molar IRI/CPR ratio was significantly low, thereby suggesting an increased hepatic insulin extraction. This change, however, was transient and the molar IRI/CPR ratio gradually returned to the level of other BA patients and the control groups after the 1st postoperative day. This study shows that in infants with BA, the glucose intolerance seen in adults with obstructive jaundice is absent and the parenteral nutrition can be performed without severe changes of carbohydrate metabolism.

Zusammenfassung

Bei 9 Kindern mit Gallengangsatresien wurde der Kohlehydratstoffwechsel präoperativ und in der frühen postoperativen Periode untersucht. Zu diesem Zeitpunkt wurden die Kinder nur parenteral über einen Zeitraum von 7 Tagen ernährt. Die Ergebnisse wurden mit den Befunden von Kindern ohne Leberfunktionsstörungen verglichen. Dabei fanden sich keine Unterschiede in den Vergleichsgruppen hinsichtlich der Plasmaglukose des immunreaktiven Insulins (IRI) der C-peptit-Immunoreaktivität (CPR). Lediglich bei einem Patienten mit deutlicher Leberfibrose war das molare IRI-CPR-Verhältnis signifikant erniedrigt, was auf eine erhöhte hepatische Insulinausscheidung hinweist. Allerdings waren diese Veränderungen nur vorübergehender Natur. Aus den Untersuchungen kann geschlossen werden, daß bei Kindern mit Gallengangsatresie, die bei Erwachsenen mit obstruktiver Gelbsucht beobachtete Glukoseintoleranz fehlt und daß eine parenterale Ernährung ohne schwerwiegende Veränderungen des Kohlehydratstoffwechsels durchgeführt werden kann.

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