Eur J Pediatr Surg 1987; 42(5): 282-285
DOI: 10.1055/s-2008-1075603
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Lung Resection for Bronchiectasis in Children

Lungenresektion bei Bronchiektasen im KindesalterO. Zamir1 , O. Z. Lernau1 , C. Springer2 , I. Aviad3 , S. Godfrey2 , S. Nissan1
  • 1Departments of General and Paediatric Surgery
  • 2Departments of Paediatrics
  • 3Departments of Radiology, Hadassah University Hospital Mount Scopus, Jerusalem Israel
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Publication Date:
25 March 2008 (online)

Summary

Twenty children with bronchiectasis underwent pulmonary' resections during an 8-year period. All patients suffered from significant symptoms that did not respond to medical treatment and had localised disease. In 7 patients bronchiectasis developed following foreign body aspiration and in two the aetiology was cystic fibrosis and immune deficiency, respectively. The lower lobes were most commonly involved.

Atelectasis of the remaining ipsilateral lung was the most common postoperative complication occurring in four patients. One patient required reoperation for recurrent symptoms. Fifteen out of 18 patients who underwent curative resections were asymptomatic in the longterm follow-up.

It is concluded that for children with significant symptoms due to localised bronchiectasis that fails to respond to medical treatment, resection of the affected lobes is indicated.

Zusammenfassung

Bei 20 Kindern mit Bronchiektasen wurden Lungenresektionen im Verlauf einer 8-Jahresperiode durchgeführt. Alle Kinder litten unter klassischen Symptomen, die auf eine konservative Therapie nicht ansprachen und hatten eine umschriebene Erkrankung bestimmter Lungenbezirke. Bei 7 Patienten entwickelten sich die Bronchiektasen nach Fremdkörperaspirationen, bei 2 lag eine zystische Fibröse bzw. ein Immundefekt vor. Am häufigsten waren die Unterlappen betroffen.

Die häufigste postoperative Komplikation war eine Atelektase der verbleibenden ipsilateralen Lunge, bei einem weiteren Patienten mußte eine Reoperation wegen rezidivierender Symptome durchgeführt werden. Bei 15 von 18 Patienten führte, jedoch die Resektion des bronchiektatischen Bezirkes zur Heilung.

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