Phlebologie 2013; 42(04): 189-196
DOI: 10.12687/phleb2148-4-2013
Übersichtsarbeit
Schattauer GmbH

Wundauflagen in der Therapie chronischer Wunden

Wound dressings in chronic wound therapy
S. Schreml*
1   Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Universitätsklinikum Regensburg
,
S. M. Klein*
2   Zentrum für Plastische, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Regensburg
,
P. Babilas
1   Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Universitätsklinikum Regensburg
,
S. Karrer
1   Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Universitätsklinikum Regensburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingereicht: 29 April 2013

Angenommen: 31 May 2013

Publication Date:
04 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Die nicht heilende Wunde stellt einen zunehmenden Kostenfaktor im Gesundheitssystem dar. Ziel der fachgerechten Wundtherapie ist es, die gestörte Wundhei-lung zu durchbrechen, um das Durchlaufen der physiologischen Abheilung zu ermögli-chen.

Methoden: Es erfolgte eine selektive Literaturrecherche in den Datenbanken AWMF, PubMed und Cochrane Library mit den Schlüsselwörtern „chronic wound” oder „ulcer” in Kombination mit den Begriffen alginates, hydrofibre, hydrogel, collagen, foam.

Ergebnisse: Die heute verfügbaren Wundtherapeutika erlauben es nicht, bei chronischen Wunden anstelle einer narbigen Reparatur eine physiologische Regeneration der Haut zu erreichen. Vor jeder Wundtherapie müssen mögliche Ursachen für die gestörte Wundhei-lung identifiziert werden und sofern möglich kausal therapiert werden. Zur topischen Therapie chronischer Wunden steht eine große Auswahl verschiedener Wundauflagen zur Verfügung. Die dezidierte Kenntnis dieser Wundtherapeutika ermöglicht deren differenzierten Einsatz, und ist damit die Voraussetzung für eine heilungsphasenadaptierte Anwendung.

Schlussfolgerung: Die derzeitige Studienlage erlaubt kaum Rückschlüsse auf die Überlegenheit einzelner Wundauflagen bezüglich des Endpunktes Wundverschluss. Obwohl die mangelhafte Evidenz die Entscheidung bei den Behandelnden für oder gegen die einzelnen Produkte erschwert, zeigt es auch, dass teure Wundauflagen preiswerteren Alternativen nicht eindeutig überlegen sind.

Summary

Introduction: Poor wound healing is a growing cost factor in the public health care system. The aim of professional wound management is to break the cycle of chronic healing to enable physiological wound repair.

Method: A selective literature search was conducted in the databases AWMF, PubMed und Cochrane Library with the key words chronic wound or ulcer in combination with the terms alginates, hydrofibre, hydrogel, collagen, foam.

Results: The wound management products available today do not enable us to achieve physiological regeneration of the skin instead of scarred repair of chronic wounds. Before starting any form of wound treatment the possible causes of poor wound healing must be identified, and causal treatment should be given whenever possible. A wide selection of different wound dressings is available for the topical treatment of chronic wounds. Thorough knowledge of these wound treatment agents enables their differentiated use, and is thus the prerequisite for tailoring them for use according to the healing phase.

Conclusion: The current study data barely enable any conclusions to be drawn regarding the superiority of individual wound dressings with regard to the endpoint wound healing. Although the paucity of the evidence makes the decision for or against any individual product more difficult for the clinician, it also shows that expensive wound dressings are not necessarily superior to the more reasonably priced alternatives.

English version available at: www.phlebologieonline.de

* Gleichberechtigte Autoren


 
  • Literatur

  • 1 Dill-Müller D, Tilgen W. Bewährte und aktuelle Verfahren in der Wundheilung. Hautarzt 2005; 5: 411-422.
  • 2 Bickers DR, Lim HW, Margolis D, Weinstock MA, Goodman C, Faulkner E, Gould C, Gemmen E, Dall T. The burden of skin diseases: 2004 a joint project of the American Academy of Dermatology Association and the Society for Investigative Dermatology. J Am Acad Dermatol 2006; 3: 490-500.
  • 3 Schultz GS, Barillo DJ, Mozingo DW, Chin GA. Wound bed preparation and a brief history of TIME. Int Wound J 2004; 1: 19-32.
  • 4 Gurtner GC, Werner S, Barrandon Y, Longaker MT. Wound repair and regeneration. Nature 2008; 7193: 314-321.
  • 5 Singer AJ, Clark RA. Cutaneous wound healing. N Engl J Med 1999; 10: 738-746.
  • 6 Schreml S, Szeimies R, Prantl L, Landthaler M, Babilas P. Wound healing in the 21st century. J Am Acad Dermatol 2010; 5: 866-881.
  • 7 Falanga V. Classifications for wound bed preparation and stimulation of chronic wounds. Wound Repair Regen 2000; 5: 347-352.
  • 8 Dumville JC, O’Meara S, Deshpande S, Speak K. Alginate dressings for healing diabetic foot ulcers. Cochrane Database Syst Rev 2012; CD009110
  • 9 Palfreyman S, Nelson EA, Michaels JA. Dressings for venous leg ulcers: systematic review and meta-analysis. BMJ 2007; 7613: 244
  • 10 Edwards-Jones V. The benefits of silver in hygiene, personal care and healthcare. Lett Appl Microbiol 2009; 2: 147-152.
  • 11 Kim J, Kwon S, Ostler E. Antimicrobial effect of silver-impregnated cellulose: potential for antimicrobial therapy. J Biol Eng 2009; 20
  • 12 Percival SL, Woods E, Nutekpor M, Bowler P, Radford A, Cochrane C. Prevalence of silver resistance in bacteria isolated from diabetic foot ulcers and efficacy of silver-containing wound dressings. Ostomy Wound Manage 2008; 3: 30-40.
  • 13 Silver S, Le Phung T, Silver G. Silver as biocides in burn and wound dressings and bacterial resistance to silver compounds. J Ind Microbiol Biotechnol 2006; 7: 627-634.
  • 14 Vermeulen H, van Hattem JM, Storm-Versloot MN, Ubbink DT. Topical silver for treating infected wounds. Cochrane Database Syst Rev 2007; 1: CD005486
  • 15 O’Meara S, Al-Kurdi D, Ologun Y, Ovington LG. Antibiotics and antiseptics for venous leg ulcers. Cochrane Database Syst Rev 2010; 1: CD003557
  • 16 Carter MJ, Tingley-Kelley K, Warriner RA. Silver treatments and silver-impregnated dressings for the healing of leg wounds and ulcers: a systematic review and meta-analysis. J Am Acad Dermatol 2010; 4: 668-679.
  • 17 www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/091-001.l_ S3_Lokaltherapie_chronischer_Wunden_2012- 06.pdf
  • 18 www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/037-009. _ S3_Diagnostik_und_Therapie_des_Ulcus_cruris_ venosum_lang_08-2008._ 08-2013.pdf
  • 19 Dumville JC, Deshpande S, O’Meara S, Speak K. Hydrocolloid dressings for healing diabetic foot ulcers. Cochrane Database Syst Rev 2012; CD009099
  • 20 Dumville JC, O’Meara S, Deshpande S, Speak K. Hydrogel dressings for healing diabetic foot ulcers. Cochrane Database Syst Rev 2011; 9: CD009101
  • 21 Burdick JA, Murphy WL. Moving from static to dynamic complexity in hydrogel design. Nat Commun 2012; 1269
  • 22 Reich-Schupke S, Kurscheidt J, Appelhans C, Kreuter A, Altmeyer P, Stücker M. Epikutantestung bei Patienten mit Ulcus cruris unter besonderer Berücksichtigung moderner Wundprodukte. Hautarzt 2010; 7: 593-597.
  • 23 Lehnen M, Kohaus S, Körber A, Hillen U, Grabbe S, Dissemond J. Kontaktsensibilisierungen von Patienten mit chronischen Wunden: Resultate einer Untersuchung im Zeitraum von 1999-2004. Hautarzt 2006; 4: 303-308.
  • 24 Palfreyman SJ, Nelson EA, Lochiel R, Michaels JA. Dressings for healing venous leg ulcers. Cochrane Database Syst Rev 2006; 3: CD0001103
  • 25 Markl P, Prantl L, Schreml S, Babilas P, Landthaler M, Schwarze H. Management of split-thickness donor sites with synthetic wound dressings: results of a comparative clinical study. Ann Plast Surg 2010; 5: 490-496.
  • 26 Dumville JC, Deshpande S, O’Meara S, Speak K. Foam dressings for healing diabetic foot ulcers. Cochrane Database Syst Rev 2011; 9: CD009111
  • 27 Schmutz J, Meaume S, Fays S, Ourabah Z, Guillot B, Thirion V, Collier M, Barrett S, Smith J, Bohbot S, Dompmartin A. Evaluation of the nano-oligosaccharide factor lipido-colloid matrix in the local management of venous leg ulcers: results of a randomised, controlled trial. Int Wound J 2008; 2: 172-182.
  • 28 Lipsky BA, Hoey C. Topical antimicrobial therapy for treating chronic wounds. Clin Infect Dis 2009; 10: 1541-1549.
  • 29 www.deutsche-diabetes-gesellschaft.de/leitlinien/evidenzbasierte-leitlinien.html